Enrera
 
Minuts Lumière
  Pràctica
1
2
3
4
   
 
 

Els objectius d'aquesta pràctica són:

  • Visionar i comentar films Lumière i Minuts Lumière fets per alumnes.
  • Conèixer les possibilitats de treballar diferents competències.

Les competències les podem classificar en:

  • Comunicatives: comunicativa lingüística i audiovisual, artística i cultural.
  • Metodològiques: tractament de la informació i digital (aprendre a aprendre).
  • Personals: d’autonomia i d'iniciativa personal.
  • Específiques: centrades en conviure i habitar el món, és a dir de coneixement i d'interacció amb el món físic
   
Visionem films Lumière
   
 

Hi ha la mateixa sortida a la fàbrica, filmada l'any 1895, en tres moments diferents. Visionem aquests vídeos més d’una vegada cadascun.

   
  La sortida de la fàbrica I, II i III
   
   
 

Tot seguit comentem alguns aspectes amb els alumnes:

1. Quina diferència hi ha amb les filmacions actuals?

La pel·lícula és en blanc i negre, és muda, la càmera no es mou, és molt curta i s’acaba quan menys t’ho esperes...

2. Quina diferència hi ha en les tres sortides de la fàbrica?

No acaben igual, l’enquadrament és diferent (la càmera no l’han col·locat en el mateix lloc ni a la mateixa distància), hi ha l’ombra d’un arbre que és diferent segurament una és amb fulles i l’altre sense, la gent porta roba diferent, a l’última la porta de la fàbrica té temps de tancar-se i el carro amb els cavalls no surt...

3. Els detalls dels films ens diuen moltes coses: Quina estació de l’any, moment del dia, on era l’operador...?

S’han rodat en diferents estacions. Ho veiem per la roba que porten els obrers i també per l’ombra de l’arbre. L’hora del dia potser és la mateixa ja que havien de rodar quan hi havia més lluny. L’operador es va posar davant de la porta, però no en el mateix lloc a les diferents filmacions...

Altres preguntes o propostes que podríem fer als alumnes:

  • Les persones anònimes que surten en el films poden ser els protagonistes d’una ficció. Podeu crear moltes històries a partir dels personatges.
  • Aquest film podria ser el primer pla d’una pel·lícula. Quina? Inventeu-vos una història, un guió...
  • Podríeu fer diferents plans del mateix minut. Quin faríeu vosaltres?
  • Podeu estudiar l’ambient de l’època: Com anaven vestits, quins mitjans de transport hi havia, quins oficis, quins entreteniments o jocs, com eren els carrers, les cases...?
  • Podeu relacionar molts aspectes dels films amb el nostre entorn (safareig, sortida de la fàbrica, anar amb bicicleta...).
   
Informació sobre les vistes Lumière: Sortida a la fàbrica l, ll, lll
   
 

La sortida a la fàbrica és coneguda com la primera pel·lícula dels germans Lumière. El van projectar a la sortida de la seva pròpia fàbrica a Lyon.

Després d’aquest primer rodatge, els germans Lumière van filmar dues vegades més la sortida de la fàbrica: en altres èpoques, amb petites variacions d’enquadrament i amb accions diferents.

En l’última els germans Lumière van intervenir en el temps de sortida dels obrers per aconseguir que la porta quedés tancada. El que acabaven d’inventar era la posada en escena cinematogràfica amb tres punts d’ancoratge: l’espai, el temps i l’atzar.

   
Altres vistes Lumière
   
 

Enganxall d’un camió (1896)

   
   
  Rodatge d’un rodatge. Festa de Paris: concurs d’automòbils guarnits (1899)
   
   
  Arribada del tren a la ciutat
   
   
Minuts Lumière dels alumnes de l’escola de Bordils

Es pot fer el mateix treball que s’ha fet anteriorment amb les vistes Lumière.

  Excavadora
   
   
  Bates i carpetes
   
   
  Talada d'arbres
   
   
  Entrem a l'escola
   
   
  Adéu
   
   
  Anàlisi dels Minuts Lumière
   
 

Aquest és un exemple del treball posterior que han fet els alumnes del CEIP Bordils sobre un Minut Lumière que van realitzar titulat El bingo dels avis.

Comentari dels alumnes que han fet el Minut:

  • Ens ha quedat molt bé el primer terme amb els homes i el segon amb les dones. Es veu molt clar que els homes juguen a cartes i les dones al bingo. No es barregen.
  • La càmera estava molt ben col·locada ja que els homes no tapaven a les dones de darrera.
  • Els homes ho han fet molt bé, no miraven a la càmera i feien com si no hi fóssim.

Quins altres plans podríem haver fet?

  • Primer pla de les cartes
  • Pla de detall d’una bola de bingo
  • Pla mig del senyor de la camiseta vermella

Quina història podríem haver inventat a partir d’aquest pla?

  • Tot estava molt tranquil quan la senyora que canta els números del bingo es desmaia. Un home truca a l’ambulància que arriba al cap de cinc minuts, la porten a l’hospital i al cap de tres dies es mort.
  • Una altra història podria ser que un dels senyors fa trampes.
 
Amunt
 
de les comarques gironines. Curs 2007-2008