Resolem en pau els petits problemes
índex
Enric Frigola. CEIP Joan de Margarit, La Bisbal d'Empordà
Nivell: CS Ed. Primària
Camps: imatge fixa, llenguatge audiovisual
Àrees relacionades: Llengua, Educació visual i plàstica, Acció tutorial, Expressió corporal
Programari: MSWord
Maquinari: càmera de fotografiar, ordinador
Entorn: Sisena hora

En el present curs i en l’entorn de la recent estrenada sisena hora, a la nostra escola varem engegar un treball al voltant dels mitjans audiovisuals. Ho hem fet a dos nivells, un de crític, sobre el contingut dels diferents programes que es poden veure i escoltar als mitjans de comunicació, bàsicament a la televisió i un segon nivell més pràctic encarat al coneixement i ús dels mitjans audiovisuals i el llenguatge que els regeix.

El treball que us presentem és el resultat de la feina feta amb els alumnes de cinquè.

Val a dir que abans d’arribar a aquesta feina hi va haver durant varies setmanes tot un treball previ de coneixement del món audiovisual, des de com són els aparells: breu història de la fotografia i el cinema,com és una càmera etc, fins a aspectes concrets del llenguatge audiovisual: enquadraments, formes narratives(plans), etc.

Hem de remarcar que quan es va començar el projecte es va decidir que hi hagués un fil conductor comú en les diferents historietes. Arrel d’un treball fet a l’hora de tutoria sobre resolució de petits conflictes que sorgien de forma habitual a l’aula o al pati, es va creure que seria una bona idea que a allò que havien tractat a l’hora de tutoria hi posessin imatges.

D’aquí el títol d’aquest projecte de treball.

PROCÉS

En primer lloc els i les alumnes de cinquè es varen reunir en grups de treball de quatre o cinc membres.

Seguidament varen començar a elaborar la seva petita història, escollint primer quina mena de conflicte quotidià volien explicar.

Després havien de desenvolupar la història: en quantes fotografies ho explicarien, elaborar els diàlegs etc.

Posteriorment, va venir l’elaboració del que podríem anomenar l’storyboard, és a dir, prèviament haurien de dibuixar cada fotografia que posteriorment farien. Cada membre en va dibuixar una o dues.

A continuació, lògicament, va venir la presa d’imatges.

Finalment va venir fer-ne el buidatge a l’ordinador i posar-hi les bafarades amb els diàlegs corresponents.

El resultat de tot això són les petites historietes en forma de còmic que us presentem a continuació en un fitxer .pdf:

Centre de Recursos Pedagògics del Baix Empordà, abril de 2007