Taller de relaxació i respiració
índex
Teia Guillaumesi Mariàngels Esquena , CEIP Dr. Robert , Camprodon
Nivell educatiu: Ed.Primària
Camps: fotografia, imatge en moviment, vídeo
Àrees relacionades: Educació Física, intercomunicació i llenguatge, eix transversal per a la salut
Programari: Studio
Maquinari: càmera de fotografiar, càmera de vídeo, ordinador, canó de vídeo
Entorn: Taller
 

A la nostra escola, el CEIP Dr.Robert de Camprodon, dins l’àrea  d’Educació Física i en el curs de 3r de primària realitzem un taller de Respiració i de Relaxació, amb la col·laboració d’una especialista de pediatria del CAP del poble.
De les dues sessions setmanals d’E. Física, dediquem mitja hora al taller de respiració i de relaxació.
És una experiència que vam començar el curs 05-06 amb aquests mateixos alumnes i volem continuar-la fins acabar l'etapa de primària.
Ja que els nens viuen en un món ple de presses i d’activitats i no tenen temps per estar amb ells mateixos, des de l’escola portem a terme aquesta experiència que té com a objectiu final que els alumnes adquireixin estratègies per aconseguir relaxar-se i tenir un control en moments d’angoixa i de tensió (davant de proves o de situacions difícils per a ells,....), i també adquireixin conscienciació de la respiració per conèixer millor el seu cos, i per aprendre a identificar els seus problemes.
Al  mateix temps que els nens aprenen a respirar, aprenen a relaxar-se, a afluixar tots els músculs del seu cos, perquè així pugui arribar l’oxigen a totes les cèl·lules i  estar més conscients de tots els seus actes diaris; adquirint així la capacitat d’autoconfortar-se en moments de crisi: nerviosisme, angoixa, irritabilitat, preocupacions,...
Mètode:
Al principi, realitzem una sèrie curta d’exercicis respiratoris i físics: estiraments, exercicis de relaxació, de comunicació i  de visualització.
També exercicis de sincronització: respiració – moviment per conscienciar-nos de l’acte de respirar i d’un mateix.
Al mateix temps, corregim mals hàbits en les postures (molt freqüents per la llarga estança de semi – mobilitat en el pupitres); la tensió emocional continguda en els músculs (pit encongit) que impedeix el lliure flux de l’aire toràcic i abdominal i fomenta, en alguns casos, els refredats freqüents, bronquitis, asma, etc.
La seqüència d’exercici és la següent:

    • Exercicis passius: concentració en la respiració conscient.
    • Exercicis actius:  sincronitzar la respiració amb els exercicis físics.
    • Exercicis espontanis: per desbloquejar articulacions i relaxar.
    • Exercicis forts: permeten cremar energia.
    • Exercicis inventats pels propis nens: per fomentar la creativitat.
 
 
de la Garrotxa, maig del 2007