Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000
![]() |
Títol: | L'audició musical a l'Educació infantil i primària |
Autoria: | M. Antònia Guardiet i Bergalló |
Modalitat: | A: curs escolar sencer |
Característiques: | El
projecte es presenta en doble format:
- Un document escrit en Microsoft Word que conté un sumari de 14 apartats. Els nou primers són de caràcter teòric, ens introdueixen a la globalitat del tema de l'escolta i l'audició musical. Els cinc últims estan dedicats a l'enumeració i anàlisi de materials i recursos educatius; cal destacar-ne l'apartat dotze que és producte de l'anàlisi de les audicions musicals en els llibres de text a Primària. El document es presenta en forma magètica (493KB) i en llibre de tapes negres (conté 110 pàgines). - Tot el document s'ha passat a un Web. Aquest conté els 14 apartats del sumari interrelacionats. Cal destacar-ne dos: 1) A l'apartat de recursos i materials educatius, hi trobem un ampli llistat d'adreces web classificades per temes d'interès musical. 2) A l'apartat d'audicions musicals hi ha inclós un llistat de 234 audicions, classificades per nivells educatius, cadascuna està lincada amb una fitxa d'anàlisi. |
Orientació del treball: | L'audició musical a l'Educació infantil i primària és un treball de reflexió sobre la importància de la capacitat d'escolta i l'audició musical, documentat partint de la lectura de llibres i el contacte directe amb especialistes de música que tenen relació amb infants. També és un treball d'investigació i anàlisi de materials d'audició musical; les 234 fitxes que s'inclouen al web són l'inici d'un treball ampliable de fragments d'obres musicals amb capacitat didàctica. |
Temes i/o Identificadors: | Audició musical, música i escolta, escolta a casa, escolta a l'escola, qualitat d'escolta, so, escoltar el silenci, el paisatge sonor, teoria evolucionista i música, Swanwick, Gardner, memòria musical, motivar l'escolta, l'especialista de música, avaluar l'escolta. |
Destinataris: | Ensenyants, Especialistes de música, Educació Infantil i Primària. |
Resum: | L'audició
musical a l'Educació infantil i primària és una
reflexió sobre la importància de l'escolta i els paràmetres
bàsics en què ha de desenvolupar-se: l'escolta ha de crèixer
dins la familia, nodrir-se en una escola i una societat comunicatives
i no contaminades i alimentar-se amb el cronòmetre del temps.
La música i l'audició musical han de ser presents a l'escola ja que proporcionen uns valors educatius únics que inicideixen principalment en la millora de l'atenció i concentració i l'enriquiment de la memòria; així mateix desvetllen les emocions més personals i íntimes i són font de coneixements culturals. Els objectius generals del projecte responen als següents aspectes: Reflexions sobre l'audició musical: amb aportacions personals que parteixen de la pràctica didàctica, de la lectura de llibres especialitzats i de converses amb especialistes. Materials i recursos sobre l'audició musical: La cerca i analisi de materials publicats a l'entorn de l'audició musical, han possibilitat una catalogació i un llistat de recursos educatius que poden servir d'ajut en la didàctica i l'autoformació, als cicles d'Infantil i Primària. Divulgació del projecte en un web: Un projecte nou, que té com a objectiu important la interrelació directe entre persones, no pot obviar les aportacions comunicatives de les noves tecnologies. S'ha dissenyat una pàgina web per incloure-la a la XTEC per tal de divulgar les conclusions del projecte i els recursos educatius que se'n deriven. |