Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000
![]() |
Títol: | Pedagogia de la vida i de la mort: eines d’acció tutorial i propostes didàctiques per a l’educació primària |
Autoria: | Anna Nolla i Casals |
Modalitat: | B1: cinc mesos |
Característiques: | Inclou
reflexions sobre la mort, des del punt de vista filosòfic i pedagògic:
aprendre a viure, aprendre a morir. Es presenten dotze pàgines d’orientacions
psicopedagògiques per assessorar la tasca d’acció tutorial.
Finalment es proposen vint-i-tres Unitats de Programació per a l’Educació
Primària: nou per el Cicle Inicial, set per el Cicle Mitjà
i set més per el Cicle superior, juntament amb unes orientacions
per dur a terme les activitats d’avaluació.
El treball també inclou unes entrevistes amb mestres d’EP per conèixer la seva opinió sobre les dificultats i els reptes dels ensenyants a l’hora de parlar de la mort a l’escola. |
Orientació del treball: | Eines d’acció tutorial per ser utilitzades pel tutor de Primària i Unitats de Programació per els tres cicles de l’etapa. |
Temes i/o Identificadors: | Vida, mort, pèrdua, dol, pedagogia, eines d’acció tutorial, didàctica, unitat de programació. |
Destinataris: | Ensenyants d’Educació Primària i persones vinculades al món educatiu interessades en el tema de la mort i els valors que aquesta genera. |
Resum: | Aquest
treball pretén oferir eines que convidin a la reflexió, que
permetin elaborar millor les pròpies idees i generar una opinió
sòlida sobre la pedagogia de la vida i de la mort. Així es
podrà desenvolupar una intervenció educativa més adequada.
La mort és un fet directament lligat a la vida. Tots els éssers vius són finits, però només l’home té consciència de la seva finitud. Quan pares o educadors han de parlar de la mort amb els nens/es, la tasca és difícil d’abordar. L’educador, en desenvolupar la seva tasca tutorial, ha de saber orientar tant al nen/a com al seu entorn familiar i en el tema de la mort, això és francament complex i imprescindible alhora. S’han pres com a marc de referència les investigacions i els treballs fets per diversos autors, des del camp de la filosofia i la pedagogia: Jaspers (filòsof), Mèlich (filòsof i pedagog), Torralba (filòsof i teòleg) i Poch (filòsofa). Els objectius del treball han estat: 1. Detectar les dificultats reals dels educadors/es davant d’aquesta temàtica. 2. Delimitar els eixos bàsics del pensament d’alguns autors contemporanis. 3. Oferir orientacions psicopedagògiques als tutors. 4. Localitzar recursos didàctics. 5. Proposar activitats d’ensenyament-aprenentatge i activitats d’avaluació. |