Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: Mediació i elaboració interpersonal dels conflictes: un repte del present
Autoria: M. Carme Boqué i Torremorell
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: El document final consta de 455 pàgines i està dividit en dos grans blocs: el primer dedicat a l’estudi de la mediació en general i el segon centrat en la mediació escolar. Així mateix, es desenvolupa un programa comprensiu de mediació adreçat a les etapes primària i secundària de l’educació obligatòria. Per acabar, es referencien 300 fonts bibliogràfiques, adreces de centres i programes de mediació a nivell internacional i els patrons que el  National Institute for Dispute Resolution recomana a l’hora d’implementar un programa de mediació escolar.
Orientació del treball: Contribució teòrico-pràctica a l’estudi de la mediació en l’àmbit escolar. Es parteix d’una recerca bibliogràfica que fonamenta el treball en el seu conjunt i es concreta en una guia pràctica sobre la significació i aplicació de la mediació als centres educatius.
Temes i/o Identificadors: Mediació / Mediació Escolar / Mediació Educativa / Mediació Paritària / Mediació entre Iguals / Mediador / Conflicte / Gestió de Conflictes / Resolució de Conflictes / Educació Obligatòria / Educació Primària / Educació Secundària Obligatòria / Centre Educatiu / Escola / Relacions Interpersonals / Educació / Valors / Eixos Transversals / Currículum Ocult / Convivència / Disciplina / Violència / Violència infantil
Destinataris: Etapa Primària i Secundària Obligatòria.
Resum: La inquietud creixent de la comunitat educativa en relació a l’augment de la conflictivitat en el si dels centres porta a replantejar la possibilitat d’educar en i des del conflicte.
Aprendre a afrontar les vivències quotidianes amb esperit de diàleg i cooperació és un objectiu, sens dubte, engrescador. La formació integral no s’assoleix únicament mitjançant l’acumulació de sabers acadèmics: aprendre a ser i a viure junts són, també, pilars fonamentals per al creixement personal.
La mediació, entesa com un espai comunicatiu de trobada interpersonal, ofereix a la comunitat educativa la possibilitat d’evolucionar transformant constructivament les situacions conflictives que el dia a dia comporta.
El programa de mediació escolar que presentem parteix de la realitat de cada centre i, entroncant amb la seva cultura particular, propicia el conreu d’una convivència pacífica i enriquidora. Aquest objectiu s’aconsegueix mitjançant una proposta didàctica flexible que contempla diversos itineraris, des de la implementació d’un servei de mediació fins a la formació curricular en els diferents cicles de les etapes primària i secundària obligatòria.
La mediació escolar suposa un repte en tant en quant s’atreveix a reivindicar el lideratge i, consegüentment, la co-responsabilització de tots els agents educatius en els processos d’ensenyament-aprenentatge.