Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: Participació de l’EAP en la implementació d’un Programa per a la Convivència en un Centre de Secundària.
Desaprendre la Indefensió i aprendre la Resolució pactada dels conflictes.
Autoria: M. Concepción Escobar Ruiz
Modalitat: B1: cinc mesos
Característiques: La memòria del treball  ha estat  desenvolupada en llengua castellana, conté 46 pàgines de text i dues pàgines de bibliografia i adreces d’internet.
Annex 1, disseny d’un crèdit de tutoria redactat en llengua catalana. La programació i les orientacions pels professors, ocupa 29 fulls, el material de treball dels alumnes ocupa  43 fulls.
Annex 2, també està redactat en català, és la  programació i les orientacions per a desenvolupar un crèdit variable.
Orientació del treball: Treball adreçat als assessors psicopedagògics,  presenta informació per a construir hipòtesis explicatives sobre conductes d'inhibició i de violència, materials didàctics per col·laborar amb els professors en la prevenció d’aquestes  i propostes per definir l’exercici de la funció assessora com a  facilitadora de la comunicació.
Temes i/o Identificadors: Assessor, indefensió, violència, competència  personal,  gestió pacífica, conflicte, negociació, mediació, currículum ocult, Seligman, Díez-Aguado, conductes de risc, preadolescent.
Destinataris: Assessor Psicopedagògic; professorat de secundària.
Resum: Aquest treball pretén dissenyar unes línies d’actuació, elaborar estratègies i reflexionar sobre la participació del professional de l’Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica en l’aprenentatge de la Convivència Cooperativa dins un Institut de Secundària.
Es tracta de participar en:
- La promoció de la cultura de la confrontació pacífica, dialogant i creativa dins el Sistema Educatiu.
- La valoració de les relacions humanes dins l’Institut com un potent factor educatiu informal pel creixement individual i el creixement social.
- L’ampliació de les estratègies i habilitats socials dels alumnes, professors i assessors.
- El reconeixement  i la valoració de la diversitat  en els interessos i dels valors i també la gran variabilitat en les seves expressions.
- El desenvolupament i l’ampliació de l’interès dels alumnes per marcar-se fites personals i generar l’autoreforçament i de les habilitats del tutor per acompanyar l’alumne en la conquesta  d’aquestes fites personals.
- La formalització d’un programa d’ensenyament- aprenentatge de les habilitats per a la convivència, la maduració emocional i moral i l’educació de l’autocontrol de l’agressivitat.
- Fomentar la participació i l’interès de l’alumnat per gestionar solidàriament els seus problemes.
- Promoure la cooperació i el compromís entre docents i alumnes.