Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: Estratègies metacognitives per treballar amb l'alumnat des de l'acció tutorial: un disseny ecològic
Autoria: Concepció Llinàs Carmona
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: El treball consta d’un estudi teòric sobre les característiques del metaconeixement, i la posterior confecció d’un programa sistematizat d’ajudes metacognitives per treballar amb l’alumnat a l’acció tutorial, preferentment al segon cicle de l’ESO.
Orientació del treball: El projecte de recerca que es presenta tracta de l’estudi teòric i la posterior elaboració d’estratègies de metacognició per tal d’ajudar l’alumnat a comprendre el seu entorn i afavorir l’autoconeixement. Proposem unes estratègies amb significat per a l’alumnat, orientades a fer conscients les activitats que du a terme en el context escolar, és a dir en el seu rol d’estudiant, però sense oblidar l’adolescent, la persona que està creixent i que està construint la seva personalitat.
Temes i/o Identificadors: Organització a l'aula.
Destinataris: Educació Secundària Obligatòria.
Resum: La nostra intervenció, ubicada en el marc de l’acció tutorial va encaminada a assolir els següents objectius:
Comprensió
Motivació intrínseca
Autoconeixement
Formació integral
Comprensió. Amb la metacognició podrà saber com posa en funcionament les seves capacitats a l’hora d’aprendre a aprendre i estudiar, quins errors comet i quines modificacions ha d’introduir. El coneixement suposa el primer pas per trobar solucions als problemes o per proposar-nos noves fites.
Motivació intrínseca. La qualitat de l’aprenentatge significatiu és que aconsegueix la implicació de l’alumne donant-li un nou sentit a la seva realitat. La pèrdua de motivació pel saber a mesura que l’alumne creix és avui dia una de les preocupacions més greus del nostre sistema educatiu.
Autoconeixement. Quan parlem d’autoconeixement ens referim a interrogar-nos sobre el què sabem de nosaltres mateixos, de les nostres capacitats, aspiracions, qualitats o limitacions; de com ens apreciem, ens valorem... és a dir començar un treball sobre nosaltres mateixos que abraçaria l’autoconcepte, l’autoregulació i l’autoestima.
Formació integral. Es tracta de posar els fonaments  metacognitius per tal d’ajudar l’alumnat en el desenvolupament i construcció de la seva personalitat i autonomia. La formació integral fa referència a una concepció de l’educació que emfasitza la utilitat del saber per a la vida. Un ensenyament-aprenentatge que li permeti el desenvolupament harmònic de les seves potencialitats, entendre el món, dirigir la seva vida  i poder participar en la societat mitjançant la seva acció com a ésser lliure.