Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: La comprensió del discurs oral en l’alumnat sord adolescent: comprensió i record d’una narració
Autoria: Cristina Ulloa Hernández
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: Conté 119 pàgines explicant un treball de recerca amb dades i anàlisi dels resultats; també conté bibliografia agrupada temàticament, gràfics i annexos.
Orientació del treball: Treball d’investigació que aporta reflexions i orientacions didàctiques pel treball logopèdic i docent  amb l’alumnat sord.
Temes i/o Identificadors: Coprensió oral de l’alumnat sord, avaluació de la comprensió del discurs narratiu oral, criteris i condicions d’avaluació.
Destinataris: Logopèdia, Ensenyants de llengua, Professorat de reforç, Educació cicle mitjà i superior Primària, Educació Secudària Obligatòria.
Resum: En les escoles la comprensió oral és un dels instruments més rellevants dels aprenentatges i, tot i l’ajut especialitzat del logopeda, i els recursos i estratègies del tutor per adequar-se a l’especificitat de la comunicació amb l’alumne sord, el cert és que la comprensió oral a l’aula, és una habilitat instrumental bàsica que han d’utilitzar els deficients auditius no ja per una millor evolució i més complerta comunicació, sinó com el mitjà imprescindible per accedir als aprenentatges escolars.
Donat doncs, que les mancances en la comprensió del llenguatge oral, repercuteixen en gran manera en la construcció dels coneixements, privant de desenvolupar-se en qualsevol àrea curricular amb gran transcendència en els nivells assolits per aquests alumnes, la realització d’aquest estudi ha respost a l’interès per analitzar i valorar el tipus i les diferents dificultats amb les que es troben davant el discurs oral en situació que exigeixi un format de comprensió monologada, amb les tradicionals preguntes i/o la realització d’un resum per escrit, per comprovar la comprensió, comparant amb les dificultats que puguin presentar els oients.
L’objectiu d’aquest estudi ha estat, doncs, identificar les dificultats específiques que presenta l’alumnat sord, alhora de comprendre un discurs oral de tipus narratiu i el tipus de resposta que s’obté a través dels diferents procediments d’avaluació d’aquest procés d’interpretació.