Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: La Formació Permanent sobre Interculturalitat dels Professionals de l’Educació: Actituds bàsiques i intervenció educativa
Autoria: Francesc Carbonell Paris
Modalitat: B3: mitja jornada durant un curs escolar
Característiques: Els objectius que es pretenen assolir són:
1. Aprofundir en el coneixement de tècniques de formació sobre les actituds en les relacions interculturals, en la formació permanent dels professionals de l’educació.
2. Divulgar els coneixements adquirits, per tal de facilitar la seva aplicació.
Orientació del treball: Per millorar l’educació en valors interculturals cal treballar sobre els valors, les actituds i la ideologia dels propis educadors.
Temes i/o Identificadors: Temes generals o transversals: educació en la diversitat i educació en valors.
Destinataris: Formació de professorat.
Resum: La presència als nostres centres educatius d’alumnes estrangers, fills de famílies procedents de països i cultures distants, ha tingut en els darrers anys un procés d’incre-ment constant. Aquest fet ha imposat nous reptes a la tasca educativa dels professors, no solament a causa dels dèficits en el domini de les nostres llengües oficials, sinó també pel fet de pertànyer a grups culturalment minoritaris, sotmesos sovint a situacions de risc de marginació social.
També cal tenir en compte que aquest creixent procés de multiculturalització de la nostra societat obliga a tots els professors, tinguin o no tinguin alumnes de col·lectius sòcioculturalment minoritaris, a treballar en les seves aules, amb els seus alumnes, aquells valors i actituds favorables a una valoració de la diversitat i del diàleg i la solidaritat intercultural, així com a una actitud contrària a tota mena d’exclusió. Hauríem d’abandonar definitivament les ingènues aproximacions al tema que es queden en la defensa que la diversitat no és un problema sinó una font d’enriquiment mutu. Amb aquesta confusió del desig amb la realitat, no resoldrem els problemes que tenim plantejats. Al contrari.
Cal una formació permanent específica sobre aquests temes pel professorat, i creiem que aquesta formació ha d’anar més enllà i dotar de sentit la informació o els ensinistraments en tècniques concretes (que acostumen a ser els únics continguts dels cursos actuals). Els valors i les actituds que cal transmetre i educar en els alumnes a través dels eixos transversals esdevenen totalment buits i inconsistents si el professor o professora es limita a verbalitzar reflexions i bons consells. Fa temps que sabem que els valors i les actituds no es transmeten pel canal verbal, sinó per l’admiració i la imitació de les actituds i dels comportaments d’aquelles persones que considerem models de conducta, és a dir: pel canal sòcioafectiu.