Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000



 
Memòria del treball en format AcroRead 

 
Títol: Elaboració d’un instrument per a l’avaluació de l’organització del currículum variable a l’Ensenyament Secundari
Autoria: Fèlix Tejero González
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: L’instrument inclou:
- La memòria de 77 pàgines amb: 
- Un marc referencial en el que es fonamenta l’anàlisi de l’organització del currí-culum variable
- La descripció d’uns indicadors per analitzar l’organització del C.V.
- Un programa informàtic per realitzar els càlculs dels indicadors de caràcter quantitatiu a partir de les bases de dades dels programes EDIMAT i ES94
- Un qüestionaris per a la recollida de la informació de caràcter qualitatiu.
Orientació del treball: Treball destinat a ajudar als gestors (caps d'estudi, coordinadors pedagògics, ...) dels centres d'ensenyament secundari a realitzar un anàlisi de la forma en que estan essent organitzats els crèdits variables amb la finalitat d'ajustar millor la finalitat amb la que ha estat planificada a-questa part del currículum dels alumnes: Servir d'instrument de gestió en el tractament de la diversitat als centres.
Temes i/o Identificadors: Organització, gestió, avaluació, avaluació interna, anàlisi, crèdits, variables, crèdits variables, currículum, currículum variable, qualitat, qualitat educativa, indicadors, indicadors de qualitat. 
Destinataris: ESO i Batxillerat.
Resum: Està el currículum variable complint de les funcions que té encomanades?:
- atendre la diversitat de l’alumnat pel que fa als seus interessos, motivacions i capacitats, 
- contribuir a l'orientació personal, acadèmica i professional de l’alumnat
- educar l’alumnat en la presa de decisions
- consolidar la formació que permeti l’alumnat incorporar-se al món laboral o prosseguir els estudis de l’educació secundària post-obligatòria) .
Respondre a aquesta pregunta significa realitzar un estudi profund sobre la manera en que els centres estan gestionant aquests recursos personals i materials, cosa que augmenta notablement la ja gran complexitat de gestió dels centres de secundària; doncs si bé el Departament d’Ensenyament ha determinat d'alguna manera quina és, en línies generals, la finalitat i la plani-ficació d'aquests crèdits optatius al donar instruccions concretes sobre la tipologia, la quantitat, la distribució per àrees, ... encara els centres han de decidir la manera en la qual aquests crèdits s'han d'oferir als alumnes: on i com determinarà el centre l'oferta?, quina informació de cada crèdit cal donar als alumnes?, quines limitacions o restriccions cal imposar a l'oferta?, com han de triar els alumnes?, ... 
És aquí on els centres, en l'exercici de la seva autonomia poden incidir en la concepció i per tant en el profit que els seus alumnes treguin del currículum variable. És important tenir en compte que de vegades els resultats observats en l’historial dels alumnes no obeeixen exclusi-vament a l’exercici de tria realitzat pels alumnes. Existeixen molts aspectes de l’organització del C.V. que condicionen aquesta tria. Per això realitzar un anàlisi de la forma en que el centre confecciona la seva oferta és de gran importància per determinar quina és la causa de les desvi-acions que es puguin produir en el C.V. dels alumnes. 
D’altra banda tant l’article 9, apartat 1 del Decret 75/1996  com l’Ordre de 20 d’octubre de 1997 que creen el marc legal en el que es regula aquesta avaluació interna, indueixen a pensar en la necessitat de realitzar aquest estudi per a valorar la utilització dels recursos.
Aquesta llicència ha servit per elaborar una eina per ajudar a avaluar l’organització del currí-culum variable als centres i pal·liar  la manca d'instruments d'aquestes característiques. 
Per donar resposta a la qüestió s'han definit diversos indicadors amb el propòsit d’analitzar l’organització d’aquest currículum. Uns de caràcter quantitatiu extrets de les bases de dades de gestió acadèmica del Departament d’Ensenyament i altres de caràcter qualitatiu. 
Aquest indicadors estan agrupats en tres fases del procés de desenvolupament del C.V. :
1. Fase de diagnosi: una reflexió sobre les seves notes d'identitat i el seu projecte educatiu i una diagnosi dels interessos i de les necessitats del seu alumnat
2. Fase d’organització i planificació: una organització que ajudi a l'alumne a conèixer el seu entorn i a descobrir-se a si mateix i una planificació i organització del currículum que pugi respondre a les necessitats i interessos plantejats
3. Fase d’avaluació: una avaluació dels resultats en relació a les finalitats del C.V.
i en 4 àmbits de responsabilitats, i/o d’implicacions relacionats amb l’organització del C.V.: 
- Gestió
- Professorat
- Tutoria.
- Alumnat