Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000
![]() |
Títol: | La construcció de les competències lingüístiques i la seva relació amb la intel.ligència emocional |
Autoria: | Josepa Gómez i Bruguera |
Modalitat: | A: curs escolar sencer |
Característiques: | Aquest
treball es compon de 190 pàgines.
El treball conté 51 figures referides a fotografies d’activitats i de producions dels infants. Conté, també, 6 quadres. La bibliografia esmenta 49 obres (llibres i articles) i 37 autors i autores. |
Orientació del treball: | La memòria que es presenta, bàsicament, es pot considerar com un treball de recerca sobre una proposta metodològica desenvolupada i analitzada en tres contextos diferents. |
Temes i/o Identificadors: | Intel.ligència
emocional, educació emocional, competències lingüístiques,
la conversa: tècnica nuclear, el text lliure, el text aconduït.
Autors més importants citats: Bisquerra, Bruner, Canevaro, Castellà, Chomsky, Dewey, Ferrière, Freinet, Gardner, Goleman, Greenspan, Malaguzzi, Marina, Vigotsky. |
Destinataris: | Ensenyants; Parvulari i Primària. |
Resum: | El
treball sosté la hipòtesi de la necessària relació
biunívoca entre la intel.ligència emocional i el llenguatge
per a llur construcció i desenvolupament mutus.
A fi de de poder explicar de forma entenedora i fonamentada la hipòtesi proposada, el treball s’ha estructurat de la següent forma: * Primerament es dedica un capítol (2. Intel.ligència emocional i Competències lingüístiques) a exposar les teories en què ens fonamentem per explicar la intel.ligència emocional i les competències lingüístiques. Aquest és un capítol amb abundoses cites de les obres que hem considerat significatives a fi de poder anar construint el corpus teòric. * En segon lloc es presenta
un capítol (3. Proposta de curriculum per a l’adquisició
de competències lingüístiques i emocionals) en el qual
centrem la reflexió pedagògica necessària per poder
apuntar el paper de l’escola, del projecte d’escola, el paper dels adults,
els aspectes organitzatius (espai, temps, materials…) per donar sentit
al que som, fem, volem i aprenem.
* El següent capítol (4. Anàlisi de les produccions dels infants) es dedica a presentar les produccions dels infants i el seu anàlisi organitzat en forma de registres que han estat analitzats en funció d’un descriptors. * Acaba el treball amb un capítol dedicat a conclusions. En definitiva, hi ha un viatge de la teoria cap a la pràctica, dels plantejaments teòrics i abstractes a les possibles mostres que són creacions fruit d’una determinada quotidianitat escolar. |