Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: Implicacions psicopedagògiques en el traspàs de primària a secundària
Autoria: Maria Alonso Bonals
Modalitat: B3: mitja jornada durant un curs escolar
Característiques: El treball consta de 82 pàgines amb bibliografia  i un  annex   integrat dins de la memòria i es presenta amb un dossier  separats un segon document amb el recull de  set annexos més.
Orientació del treball: Treball d’investigació
Temes i/o Identificadors: Anàlisi de la realitat dels centres en el moment de traspàs dels alumnes de primària/secundària determinada; metodologies,cultures i formació diferenciada entre els professors de les dues etapes; psicologia dels adolescents; organització d’una zona educativa; models d’atenció a la diversitat en un centre de primària i secundària; coordinació entre centres de primària i secundària; anàlisi de  documents i  protocols de taspàs; identificació dels alumnes que mantenen variacions significatives; resolució de conflictes; la mediació com a sistema de gestió de conflictes.
Destinataris: Docents de primària i secundària.
Resum: La memòria descriu les successives fases d’un treball de camp sobre la necessitat de coordinar-se i de trobar un espai comú entre el IES i els centres de Primària que formen part de la seva àrea d’ influència.

El treball s’ha dut a terme  a través de la coordinació sistemàtica dels professors tutors de 6è de primària i dels tutors de 1r d’ESO, la recollida dels documents elaborats en els diferents centres, i l’anàlisi de les dades més significatives, referents al tractament i atenció a la diversitat.

Donat que els temes referents a les necessitats educatives són molt amplis, m’he centrat en els aspectes que en aquest moment preocupen més als centres, ja que en la pròpia evolució social, ens presenta situacions diferents i que en molts moments ens desborden, com la immigració, interculturalitat i el grau de conflictivitat que presenten els centres actuals.

A mesura que  anem avançant  en aquest camí, els docents podrem prevenir i planificar millor i seran els mateixos equips de treball els que reflexionin sobre la importància de conèixer i de treballar conjuntament, per tal de poder garantir un itinerari continu en tot l’ensenyament obligatori per a tothom i anar descobrint la necessitat  de la definició d’un sistema graduat que garanteixi la transició de tots els escolars que ha d’homogeneïtzat els centres i establir continuïtat entre els nivells.