Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: L’avaluació psicopedagògica de les necessitats educatives especials dels alumnes: recerca sobre procediments i instruments
Autoria: Marta Quer Domingo
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: Els objectius del projecte són:
- Valorar la pertinència d’algunes proves psicològiques per avaluar les necessitats dels alumnes, atès que en alguns casos poden ser útils, i elaborar orientacions per al seu ús.
- Identificar la validesa actual de les proves d’avaluació curricular existents (tant les publicades com les d’ús intern construïdes pels psicopedagogs) i elaborar orientacions per al seu ús, així com criteris per a confeccionar proves ajustades als currículums de les diferents etapes; eventualment, construir proves de les àrees instrumentals de les etapes d’Educació Primària i d’Educació Secundària.
- Determinar criteris per l’elaboració de nous instruments (protocols d’observació, qüestionaris, pautes d’entrevista, pautes de revisió de treballs dels alumnes, etc.), i, en la mesura del possible, elaborar-los.
Orientació del treball: Una de les tasques que han de realitzar els psicopedagogs dels EAP és determinar, a través d’un procés d’avaluació psicològica, les necessitats educatives que presenten els alumnes. I en conseqüència determinar l’ajut (grau i tipus) que els hi cal per tal de seguir l’escolarització.
Aquesta pràctica configura una  part important del temps de dedicació d’un professional  de l’EAP, tant pel que fa a l’atenció directa als centres, com a l’elaboració dels dictàmens d’escolarització.
Temes i/o Identificadors: Educació en la diversitat.
Destinataris: Educació infantil i primària; Educació Secundària Obligatòria.
Resum: El treball integra:

- Confeccionar una Guia per a l’avaluació psicopedagògica dels alumnes amb necessitats educatives especials que incorpora:
- una introducció teòrica.
- recensions de les referències bibliogràfiques més rellevants sobre el tema durant els darrers 10 anys
- fitxes amb la valoració d’algunes proves psicològiques i amb les corresponents orientacions d’ús.
- informes de totes les proves d’avaluació curricular disponibles al mercat (i d’altres elaborades pels EAP) amb suggeriments per a la seva utilització i adaptació als nous currículums.
- proves-tipus (amb possibilitat d’ésser adaptades) de les àrees de Llengua i de Matemàtiques d’Educació Primària i d’Educació Secundària Obligatòria.
- models de qüestionaris,  protocols d’observació a l’aula, pautes per a l’anàlisi de treballs de l’alumne i pautes per a entrevistes.