Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: Estudi sobre el llenguatge oral en l’alumnat sord. La competència lingüística en diferents contextos comunicatius
Autoria: Mireia Rom Sedó
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: El treball de recerca aborda, bàsicament, l’anàlisi del llenguatge oral de l’alumnat sord preadolescent amb major pèrdua (sordeses severes i pregones) i en diferents contextos comunicatius (amb el logopeda, amb l’experimentador, amb els companys, professors, etc.), per tal de valorar el grau de generalització i l’ús que el jove sord fa dels aspectes lingüístics i comunicatius, treballats en el programa logopèdic.
Orientació del treball: El treball pretén conèixer les característiques o variables que incideixen en la població estudiada i determinar la seva influència sobre el nivell lingüístic. Es té en compte, prioritàriament, les variables sociofamiliars (classe social, població, sexe…), les variables pròpies de l’handicap (etiologia, edat de detecció, edat d’adaptació protètica…) i les variables escolars (nombre d’hores d’atenció logopèdica, escolarització anterior…).
Temes i/o Identificadors: Temes generals o transversals. Educació Especial.
Destinataris: Educació Secundària Obligatòria.
Resum: Aquest projecte té una vessant teòrica, centrada en la recollida i estudi de les diferents investigacions existents sobre el desenvolupament del llenguatge oral en l’infant i jove oient i en el sord; tot i que es tracta, bàsicament, d’un treball empíric que parteix de l’anàlisi de les dades proporcionades pels logopedes i professors dels alumnes, a través d’uns qüestionaris, i l’anàlisi de les dades recollides en les situacions d’exploració directe amb aquest alumnat.
La mostra està formada per uns 30-35 alumnes de 12 a 14 anys, els quals cursen els tres primers cursos de l’ensenyament secundari obligatori.
L’exploració lingüística dels subjectes es centra en els aspectes de producció i comprensió oral, a partir de proves que estudiïn els aspectes següents:
- Producció oral d’una narració, mitjançant l’observació d’una historieta.
- Comprensió oral d’un discurs, que el jove sord escoltarà (per audició i lectura labial) i posteriorment se li faran preguntes al respecte.

Les aplicacions i repercussions que el projecte pretén tenir en el sistema educatiu són bàsicament tres:
- La millora de les programacions logopèdiques i de la intervenció educativa envers l’alumnat sord d’etapa secundària.
- La millora  respecte l’avaluació continuada, quant a l’adquisició del llenguatge oral.
- La identificació de les condicions educatives òptimes per al ple desenvolupament de l’alumnat sord.