Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: Relació entre l’expedient acadèmic de Secundària i/o les notes PAAU, i l’èxit acadèmic en el primer cicle universitari
Autoria: Montserrat Trabal i Piqueras
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: La memòria conté els resultats estadístics descripius i les seves explicacions.
Orientació del treball: Estudi estadístic que vol generar una reflexió sobre el què fem a Secundària i per què ho fem.
Temes i/o Identificadors: Qualitat de l’ensenyament, avaluació externa, avaluació interna, criteris d’avaluació, exàmens, proves acadèmiques, diagnòstic escolar.
Destinataris: Ensenyants, Educació Secundària, Cicles formatius de Grau Superior, Educació universitaria.
Resum: Es un estudi que pretén buscar relacions i/o variables que ens permetin explicar l’”èxiet” acadèmic universitari, a partir del bagatge que porten els alumnes de Secundària.
Aquest estudi s’ha fet amb les dades de la UNIVERSITAT de VIC.
S’ha recollit la informació dels expedients acadèmics de la Diplomatura de Ciències Empresarials, durant 6 cursos acadèmics (1993/94 – 1998/99).
Donades les característiques de la UNIVERSITAT de VIC, va semblar que aquesta Diplomatura era la més adient per fer un estudi d’aquestes característiques.
El més important era definir el què consideraven relacionavem “èxit” i amb què podiem relacionar  aquest “èxit”.
Sembla que el més adient és considerar la durada dels estudis i la nota de l’expedient acadèmic.
En el primer curs acadèmic, encara que la relació és dèbil, podem explicar, si separem l’estudi per les vies d’accés (separades en tres grans grups: PAAU, FP o CFGS,  i PAAU+rep.univ), el %Crèdits aprovats/Crèdits matriculats en funció de la nota de les PAAU.
En aquest primer curs acadèmic, els perfil dels que abandonen, és notaPAAU inferior a 5.7, provenen de la  darrera convocatòria de  Selectivitat de setembre.
Si mirem el global, no és possible explicar la nota de l’expedient,  ni la de la durada, en funció de la nota de les PAAU.
Només és possible relacionar la durada amb les vies d’accés. La conclusió és el que tot-hom espera sentir: els de la via FP tenen més dificultats.
Una hipòtesis de futur, és que aquesta tendència, amb la incorporació de la LOGSE  s’esvairà, degut a que aquesta unifica més a tots els estudiants.
Els alumnes de la comarca d’Osona tenen millor rendiment acadèmic.
Un estudi amb conclusions concluents, es tindria de fer aprofundint amb la personalitat i el saber fer de cada alumne. La nota de les PAAU no reflecteix res de tot aixó.
La nota de les PAAU, tal com ara està enfocat: poc dirigida als estudis universitaris, concrets, a cursar; té poquíssima inflència de predicció cap a l’”èxit” acadèmic universitari.