Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000
![]() |
Títol: | Lògica i pensament crític en l’ensenyament secundari. Organització de la I Olimpíada de Lògica i metodologia de Catalunya |
Autoria: | Pere de la Fuente i Collell |
Modalitat: | A: curs escolar sencer |
Característiques: | Conté 37 planes amb bibliografia. Tres annexos de temes de treballs de recerca batxillerat; de exercicis, problemes i materials didàctics; i lectures de lògica, metodologia i història de la ciència. |
Orientació del treball: | El treball té dues vessants: una teòrica (la lògica i la filosofia de la ciència a l’ensenyament secundari) i una altra pràctica (organització de la primera Olimpíada de Lògica i metodologia de Catalunya). |
Temes i/o Identificadors: | Lògica, lògica informal, lògica informal, pensament crític, racionalitat, racionalitat teòrica, racionalitat pràctica, anàlisi d’argumentacions, fal·làcies, metodologia, filosofia de la ciència, epistemologia, olimpíades escolars. |
Destinataris: | Ensenyants, Batxillerat, Educació Secundaria Obligatòria. |
Resum: | En
la vessant teòrica s’han elaborat materials (temes de
treball de recerca de batxillerat, exercicis, textos i lectures,
proves d’avaluació...) de lògica, metodologia i història
de la ciència; s’ha recollit informació i materials
sobre concursos escolars (olimpíades) per a alumnes de secundària,
bibliografia i materials.
En la vessant pràctica s’ha constituït un grup de treball format per professors de lògica d’ensenyament secundari interessats a promoure l’organització de la I Olimpíada de Lògica i metodologia de Catalunya. S’ha constatat que l’actual presència dels estudis de lògica i metodologia a l’ensenyament secundari és molt insuficient i minoritària. El projecte inicial només s’ha revisat amb la inclusió de materials de filosofia i història de la ciència (antologia de textos científics) i amb propostes de treballs de recerca. En la vessant pràctica, l’èxit de les olimpíades depèn de la resposta del professorat i de l’alumnat a la convocatòria. La convicció que cal reforçar els ensenyaments de lògica i metodologia a la secundària, i el fet que a les olimpíades matemàtiques no es tractin ni la lògica ni la metodologia —ni als exercicis, ni a la part temàtica— fan que es continuï creient en l’interès i necessitat d’aquestes olimpíades. |