Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: Lògica i pensament crític en l’ensenyament secundari. Organització de la I Olimpíada de Lògica i metodologia de Catalunya
Autoria: Pere de la Fuente i Collell
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: Conté 37 planes amb bibliografia. Tres annexos de temes de treballs de recerca  batxillerat; de exercicis, problemes i materials didàctics; i lectures de lògica,  metodologia i història de la ciència.
Orientació del treball: El treball té dues vessants: una teòrica (la lògica i la filosofia de la ciència a  l’ensenyament secundari) i una altra pràctica (organització de la primera  Olimpíada de Lògica i metodologia de Catalunya).
Temes i/o Identificadors: Lògica, lògica informal, lògica informal, pensament crític, racionalitat, racionalitat teòrica, racionalitat pràctica, anàlisi d’argumentacions, fal·làcies,  metodologia, filosofia de la ciència, epistemologia, olimpíades escolars.
Destinataris: Ensenyants, Batxillerat, Educació Secundaria Obligatòria.
Resum: En la  vessant teòrica  s’han elaborat materials (temes de treball de  recerca de batxillerat, exercicis, textos i lectures, proves d’avaluació...) de  lògica, metodologia i història de la ciència; s’ha recollit informació i  materials sobre concursos escolars (olimpíades) per a alumnes de secundària,  bibliografia i materials.
 En la vessant pràctica s’ha constituït un grup de treball format per  professors de lògica d’ensenyament secundari interessats a promoure  l’organització de la I Olimpíada de Lògica i metodologia de Catalunya. S’ha constatat que l’actual presència dels estudis de lògica i metodologia a  l’ensenyament secundari és molt insuficient i minoritària.
 El projecte inicial només s’ha revisat amb la inclusió de materials de  filosofia i història de la ciència (antologia de textos científics) i amb propostes  de treballs de recerca. En la vessant pràctica, l’èxit de les olimpíades depèn de la  resposta del professorat i de l’alumnat a la convocatòria. La convicció que cal  reforçar els ensenyaments de lògica i metodologia a la secundària, i el fet que  a les olimpíades matemàtiques no es tractin ni la lògica ni la metodologia —ni als exercicis, ni a la part temàtica— fan que es continuï creient en l’interès i  necessitat d’aquestes olimpíades.