Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: “XANADÚ”: Del text al multimèdia. La introducció als sistemes de lecto-escriptura multimèdia en els centres educatius
Autoria: Pilar Sanagustín Viu
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: Aquest treball consta de 260 pàgines i conté el desenvolupament de la llicència objecte de treball distribuïda en tres grans apartats (Investigació, Materials didàctics per alumnes, pares i professors, i Laboratori multimèdia), bibliografia i annexos (la transcripció de les entrevistes realitzades a alumnes, pares i professors i de la  dinàmica de grup feta a professors).
Orientació del treball: Treball d’investigació i anàlisis que genera un material aprofitable, metodològica i didàcticament, per al treball docent i per a la motivació del professorat i dels pares .
Temes i/o Identificadors: Informàtica, noves tecnologies, llengua i literatura castellana, llengua i literatura catalana, multimèdia, materials didàctics, comunicació, lectura, escriptura, història de la comunicació.
Destinataris: Ensenyants, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Pares d’alumnes.
Resum: L’objectiu és introduir la lecto-escriptura multimèdia a l’ensenyament. Es parteix d’una  recerca sobre l’actitud dels diferents estaments educatius en un institut model (Duc de Montblanc – Rubí - ) per elaborar materials didàctics (“Taller de lecto- escriptura multimèdia”) i dissenyar dos seminaris d’introducció a la lectura multimèdia – un pel professorat i un altre per pares – i un protocol per la creació als instituts d’un “Laboratori multimèdia”.
Són conclusions de l’estudi:
1- Pares i professors reconeixen la importància del multimèdia però senten angoixa: els hi falta formació i tenen resistències psicològiques i ideològiques.  Pensen que l’administració no dona suficient formació ni dotacions. Demanen reflexió sobre l’ús de la informàtica i sobre l’efecte en els alumnes.
2- Els estudiants estan més adaptats al multimèdia, en saben més i aprenen amb rapidesa.
El “Taller” aborda la funció de les tecnologies en les revolucions comunicatives i el canvi de la relació autor – text – lector. Introdueix a les possibilitats dels multimèdia per millorar el coneixement i l’aprenentatge.
Els seminaris busquen aconseguir una mentalitat flexible envers el multimèdia, mostrar la seva utilitat en la educació i motivar a professors i pares.
El protocol del “Laboratori” pretén estimular l’ús del multimèdia als Instituts. Indica l’equipament tècnic i humà necessari i la participació de professors i alumnes en les seves activitats.