Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: Canvis en els hàbits alimentaris dels adolescents en el pas de Primària al Primer Cicle d’ESO
Autoria: Rosa Maria Amatller Balada
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: El treball consta de pàgines amb bibliografia ordenada alfabèticament, gràfics i annexos amb el model d’enquesta elaborada i passada  a alumnes de diferents centres, de 1r. i 2n. d’ESO, carta de presentació de l’enquesta als/les Directors/es de les escoles participants, proposta d’intervenció a l’aula, formada per un conjunt d’activitats orientatives dirigides als docents per treballar a l’aula amb els alumnes. Hi ha la descripció de cada activitat i els seus objectius. Les activitats estan classificades segons els àmbits en que s’ha estructurat l’enquesta.
Orientació del treball: Material per ser utilitzat a l’aula, per als tutors, monitors i professorat de les distintes àrees. El model d’enquesta pot servir per conèixer els hàbits alimentaris dels nostres alumnes, però també per conèixer altres aspectes relacionats amb la família, entorn social, hàbits de treball i quotidians, autoestima, imatge corporal i salut.
Les activitats d’aprenentatge pretenen ser útils per als crèdits de tutoria i l’Educació per a la Salut tractada com eix transversal que cal treballar al llarg de l’ESO.
Temes i/o Identificadors: Ensenyament, salut, hàbits alimentaris, trastorns del comportament alimentari, adolescència, pressió familiar, d’entorn, autoestima, valors, recursos didàctics, activitat física, tutoria, conductes de risc.
Destinataris: Ensenyants; 2n. Cicle de Primària; Educació Secundària Obligatòria; Ensenyaments Postobligatoris.
Resum: Actualment és necessàri treballar desde la prevenció per millorar la salut i la qualitat de vida, per tal de poder resoldre favorablement situacions de risc.
L’escola és un dels àmbits d’intervenció en aquest aspecte, ja que s’actua sobre persones en fase de formació física, mental , intelectual i social, i és el lloc on s’aprenen, assimilen i consoliden molts hàbits.
El marc escolar, les relacions socials entre els alumnes, família, educadors i en conjunt tot l’entorn, contribuèixen amb missatges d’una influència educativa molt important.
Amb la implantació de la Reforma Educativa problemes que abans s’iniciaven a Primària passen a ser problemes que es desenvolupen a Secundària. Els adolescents presenten canvis fisiològics, psicològics, de relació amb els adults i l’entorn, i també canvis de tendències; adquirint progressivament autonomia d’hàbits, generant-se algunes vegades situacions equivocades i hàbits erronis.
Els objectius del treball són:
1.- Conèixer l’estat dels coneixements actituds i hàbits alimentaris d’alumnes amb edats compreses entre els 12 i els 14 anys.
2.- Valorar els possibles canvis que s’hagin produït en els hàbits i coneixements d’alimentació durant el cicle.
3.- Percepció de la pròpia imatge.
4.- Elaborar una proposta d’intervenció a l’àula i d’ajut pel personal formador (Educadors, monitors,...)