Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: Alteris. Material didàctic multimèdia d’Educació per a la Ciutadania a partir de l’estudi de la població.
Autoria: Santiago Cucurella Fernández
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: Conté un dossier d’orientacions didàctiques per al professorat, un crèdit de 35 hores d’educació per a la ciutadania a partir de l’estudi de la demografia, dividit en dues seqüències didàctiques, en suport multimèdia, que inclouen també la proposta d’activitats per a l’alumnat. Les dues  seqüències didàctiques són:
- Iguals i Diferents
- La gent i el món
El material inclou també un  fòrum per fer possible l’intercanvi telemàtic entre alumnat.
El dossier d’orientacions didàctiques per al professorat conté una selecció actualitzada de bibliografia bàsica de didàctica de les Ciéncies Socials.
Orientació del treball: Material per a ser utilitzat a l’aula, especialment indicat per alumnat que presenta dificultats per a l’aprenentatge. Ha estat experimentat com un crèdit variable. Tanmateix, pot ser usat com a material de tutoria, especialment si el tutor o tutora és professor/a de Ciències Socials, i també com a material per al crèdit comú corresponent a demografia, en tant que tot i fer èmfasi en l’apartat de valors, inclou també objectius procedimentals i els conceptuals prescrits per la normativa vigent.
Temes i/o Identificadors: Demografia, diversitat, igualtat de drets, alteritat, diàleg, conflicte, cooperació, solidaritat, democràcia. superpoblació, ritmes d’aprenentatge, dilema, informació, contrast, opinió, analfabetisme, discriminació, drets de les minories, diversitat de gènere, diversitat lingüística i cultural, estructura per edats,  creixement natural, creixement real, perspectives demogràfiques, Bruno Vitale, José L. Garcia Garrido, M. del Mar del Pozo.
Destinataris: Ensenyants, Educació Secundària Obligatòria i Ensenyaments Secundaris Postobligatoris, en funció del nivell de l’alumnat, si el professorat selecciona correctament els continguts més adients al seu perfil.
Resum: Projecte de recerca en didàctica de la Geografia i en valors (Educació per a la Ciutadania)  per a Educació Secundària Obligatòria
- Amb aplicació directa a l’aula
- Atenent especialment l’alumnat amb dificultats per a superar els obstacles per a l’aprenentatge de les Ciències Socials.
- Adreçat a l’alumnat de tota l’àrea lingüística catalana, amb material específic per al de la Catalunya Nord.
- Amb activitats per a l’alumnat incloses en el suport multimèdia
- A les seqüències didàctiques l’alumnat ha d’arribar a resoldre dos dilemes:
. És bo que siguem tan diferents?
. Som massa gent al món?
- Cal resoldre aquests dos dilemes a partir de les idees prèvies de l’alumnat, del contrast entre els aprenents, de la informació proporcionada dins l’apartat corresponent, de l’intercanvi telemàtic i de la informació obtinguda a partir de la consulta a les pàgines especialitzades, les adreces de les quals tenen a la seva disposició.
- Cadascuna de les dues seqüències didàctiques consta de quatre parts:
. El dilema
. La informació
. El contrast
. L’opinió
- A l’apartat “La informació” hem inclòs bastants documents, per tal que l’alumnat, convenientment induït pel professorat que ho cregui convenient, pugui arribar a fonts d’informació.