Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: El vídeo didàctic: "Una nova tecnologia en l'aprenentatge de les ciències experimentals amb atenció a la diversitat"
Autoria: M. Teresa Ventura Pagà
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: El treball consta de :
                               - Memòria de 23 pàgines que inclou la bibliografia.
                               - Un dossier amb la fitxa tecnico-didàctica dels vídeos del PMAV.
                               - Un dossier dels vídeos classificats per temes i per col·leccions.
                               - Un dossier que inclou les guies didàctiques revisades (1ª fase).
                               - Un dossier amb les guies didàctiques pel crèdit de l’Energia .
Orientació del treball: El treball és d’anàlisi i classificació dels vídeos que poden adaptar-se a l’ensenyament de les Ciències Experimentals en l’etapa de l’ESO.
També inclou uns dossiers perquè el professorat tingui la informació suficient a l’hora d’elegir el vídeo per aplicar a l’aula.
Com a material per a l’aula s’inclouen unes guies didàctiques d’alguns vídeos seleccionats.
Temes i/o Identificadors: Vídeos, guies didàctiques, didàctica, ensenyament, medis audiovisuals, diversitat, Ciències Experimentals, energia.
Destinataris: Professors, Ciències Experimentals, alumnat, Educació Secundària Obligatòria.
Resum: El treball “El vídeo didàctic, una nova tecnologia en l’aprenentatge de les Ciències Experimentals amb atenció a la diversitat” pretén introduir el vídeo com un recurs didàctic en l’etapa de l’Ensenyament Secundari Obligatori.
L’ensenyament de les Ciències Experimentals a l’ESO, reuneix actualment unes característiques específiques que comporten, entre altres aspectes, la necessitat d’atendre la diversitat de l’alumnat per donar resposta a tots els alumnes però molt especialment a aquell alumnat que presenta necessitats educatives especials, per raons de conducta o de capacitats.
És en aquest context on la utilització del vídeo com material didàctic per l’ensenyament de les Ciències Experimentals, juga un paper molt important. Un mateix vídeo pot aplicar-se fàcilment a tot el grup classe mentre que l’extracció que se’n pot fer d’ell pot ser molt variada segons la capacitat de l’alumne/a.
A partir de la visualització i d’un anàlisi exhaustiu dels vídeos científics que disposa el Departament d’Ensenyament en el PMAV (Programa de medis audiovisuals), s’han elaborar unes guies didàctiques d’alguns vídeos que s’adapten al currículum de les Ciències Experimentals en l’etapa de l’ESO des de la perspectiva d’ampliar la resposta educativa a la diversitat de l’alumnat i de facilitar al professorat la utilització del vídeo com a recurs didàctic.