Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Títol: Les ciències geològiques i del medi ambient a l'ensenyament
Autoria: Xavier Gassiot Matas
Modalitat: B3: mitja jornada durant un curs escolar
Característiques: Memòria de 62 pàgines, més bibliografia i quatre annexos que contenen el guió de les entrevistes i un qüestionari adreçat al professorat i les taules de dades recollides.
Orientació del treball: Investigació i exploració orientat a la situació i paper de la Geologia en l’actual itinerari curricular de l’ESO i el Batxillerat.
Temes i/o Identificadors: Currículum, crèdits comuns i variables, nivells de concreció, Projecte Curricular de Centre (P.C.C.), matèries de modalitat. optativa tipificada, optativa de centre, CTMA, AEPECT.
Destinataris: Docents en general, professorat de secundària, batxillerat i universitat, responsables d’Ordenació Educativa i de Formació Permanent del Professorat, responsables de Projectes Editorials de llibres de text.
Resum: Aquest consisteix en una primera fase, en la recerca, en els diferents nivells d’objectius generals, terminals i de concreció, dels continguts de Geologia, per tal de evidenciar el paper que té aquesta matèria en la ESO i el Batxillerat. Alhora s’han realitzat un seguit d’entrevistes personals, amb visita al corresponen centre, a professorat per constatar l’aplicació real i les vivències més concretes, així com el % d’alumnat que cursa la matèria. A continuació s’exposa i comenta el resulta d’un qüestionari que a final de curs van respondre més d’una vintena de professors. També es comparen dos models de Projecte Curricular de Centre d’instituts, un de Catalunya, i l’altre de Cantàbria, pel que respecte al curriculum de l’àrea de Ciències Experimentals. Finalment es plantegen un seguit de conclusions i de propostes d’entre les que destaca la conveniència de replantejar la distribució de crèdits comuns a l’ESO per tal d’augmentar els de Ciències Experimentals i la necessitat de que la Geologia sigui una optativa de modalitat en el Batxillerat, de 3 crèdits a primer i vinculada a les Ciències de la Terra i del Medi Ambient –CTMA- a segon.