Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2000-2001

Títol: Ensenyar a mirar: "Les males herbes". Guia didàctica de plantes ruderals i arvenses
Autoria: Àngel Rubio i Goday
Característiques: Fitxes tècniques de les principals Famílies.
Fitxes tècniques de gèneres i/o d'espècies seleccionades (text). A més de les característiques morfològiques, etc. s'aporten explicacions etimològiques i referències literàries i socials.
Repertori bibliogràfic de les fonts d'il·lustracions per a cada espècie, gènere o família.
Fitxes gràfiques: Selecció de dibuixos aliens i propis (originals) per a cada fitxa tècnica . Selecció de làmines (fotografies i d'imatges escannejades del natural) originals de l'autor com a complement de les fitxes de cada planta.
Claus d'identificació.
Activitats didàctiques. Activitats generals (el professor les adapta). Activitats concretes: totalment pautades sobre materials predeterminats.
Bibliografia tècnica i didàctica.
Orientació del treball: Material didàctic de suport pel professorat i l'alumnat de ciències de la naturalesa en paper (i en suport informàtic).
Temes i/o Identificadors: Ciències experimentals; ciències de la naturalesa; material i activitats per a l'aula;  laboratori i camp; activitat d'avaluació; plantes; plant; males herbes; plantes ruderals.
Destinataris: El treball va adreçat al professorat de Ciències de la Naturalesa d'ESO i de Batxillerat.
Resum: Les plantes ruderals i arvenses són un submón del nostre ecosistema urbà o periurbà que freguem al passar o trepitgem sense veure'l. Però són bons exemples de tot allò  que sobre éssers vius i sobre plantes es diu en els llibres. Són, doncs, un material adient per exercitar l'observació en el doble sentit d'adonar-se'n de l'entorn i (re)-conèixer trets morfològics d'interès científic. I treballar altres competències bàsiques (llenguatge, dibuix).
El dossier reuneix i concreta informació dispersa en llibres de nivell agronòmic i universitari o populars però més amplis, i la posa a a l'abast del professorat i alumnat.
S'ha seleccionat un nombre limitat de plantes de les considerades comunes i fàcils de trobar i que, de fet, ha estat trobades als carrers i espais urbans de l'Aldea, de Barcelona, del Masnou, .... Alguna d'ocasional, però trobada de fet, ha estat incorporada. Hi són totes les famílies de plantes urbanes.