Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2000-2001

Títol: La institució escolar davant el fet multicultural
Autoria: M. Dolors Areny i Cirilo
Característiques: Informe final de recerca. Consta de 329 pàgines i inclou els instruments d'anàlisi utilitzats i les dades qualitatives obtingudes, juntament amb les transcripcions textuals d'entrevistes realitzades als alumnes. També conté transcripcions d0interaccions adults/alumnes realitzades durant les activitats desenvolupades a l'aula. A més, s'adjunta un annex de 82 pàgines amb els informes parcials de la recerca i altres tipus de materials utilitzats.
Orientació del treball: Indagar sobre les actituds interculturals dels alumnes de primària que pertanyen als grups culturals majoritaris i orientar una acció educativa amb capacitat de promoure el desenvolupament intercultural de tos els alumnes.
Temes i/o Identificadors: Educació intercultural; socilolingüística; educació en valors; resolució de problemes; organització escolar; projecte intercultural; projecte lingüístic.
Destinataris: Educació primària. Centres educatius de primària i secundària que acullen alumnes magribins.
Resum: Recerca en l’acció desenvolupada en una escola de primària amb la participació del professorat i els alumnes de cicle superior de primària, entesa com una activitat de formació del professorat.
- La intervenció en el claustre de  professors es planteja entorn a dos grans eixos conceptuals: a) L’avaluació de la situació sociolingüística; b) Anàlisi de les expectatives docents davant el fet multicultural.
- La intervenció en les aules s’orienta al voltant de dos aspectes essencials: a) L’estudi sociomètric; b) L’anàlisi de la situació sociolingúística.
S’implica els alumnes en activitats de caràcter sociomoral amb l’objectiu de transformar la seva percepció de l’alteritat i encarar una educació de valors i de convivència al centre escolar.
Les conclusions posen en rellevància  la necessitat  de plantejar un currículum intercultural comú.