Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2000-2001

Títol: Diversitat cultural a primària en el marc del nou Sistema Educatiu: Pautes d’actuació a l’aula de matemàtiques pel desenvolupament d’estratègies d’èxit
Autoria: Juan José Cárdenas Ballestero
Característiques: El treball “Diversitat cultural a primària en el marc del nou sistema educatiu” conte 178 pàgines amb una extensa bibliografia. Conte més de 50 actuacions que permeten treballar amb èxit en l’aula de matemàtiques, amb alumnes de diferents cultures, a primària. Mostra diverses propostes de treball amb alumnes que es troben en aules multiculturals i vuit situacions d’ensenyament-aprenentatge experimentades al llarg del desenvolupament de la recerca.
Orientació del treball: Aquest material és molt útil per a les escoles que comencen a tenir matricula d’alumnes de diferents cultures. I en general per a totes les escoles amb diversitat cultural.
Temes i/o Identificadors: Matemàtiques; cultura; etnomatemàtiques; resolució de problemes; didàctica; recursos; multiculturalitat.
Destinataris: Educacions Infantil i Primària.
Resum: Les matemàtiques en un aula amb diversitat cultural s’han de tenir en compte a més dels aprenentatges escolars els coneixements no formals procedents de la cultura dels alumnes. No obstant, és important que des de l’escola els hi donem alguna cosa més que els faci avançar i que sigui generalitzable a situacions matemàtiques produïdes fora de l’escola en un context d’aprenentatge no formal.
- Analitzar la dinàmica de la matemàtica en un context multicultural.
- Mostrar la importància de fer aparèixer els aspectes no formals de la realitat cultural dels alumnes en una aula multicultural.
- Identificar situacions que ens permetin crear estratègies d’èxit a l’aula de matemàtiques amb alumnes d’incorporació tardana.
- Identificar situacions que permetin interactuar amb èxit a l’aula de matemàtiques multicultural.
- Elaborar pautes actuació que permetin planificar les activitats de classe i aconseguir aprenentatge matemàtic significatiu i útil pels nostres alumnes en un aula de matemàtiques multicultural a primària.