Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2000-2001

Títol: Projectes estratègics amb dimensió comunitària
Autoria: Ramon Casares Romeva
Característiques: “Projectes estratègics amb dimensió comunitària” conté 281 pàgines amb una memòria explicativa del treball desenvolupat de 29 pàgines i quatre annexos que contenen, respectivament, 1) unes reflexions sobre les relacions entre educació, participació i territori dins dels projectes educatius de barri, de 65 pàgines; 2) els resultats comentats d’una enquesta dirigida al professorat de la Trinitat Nova sobre el Projecte educatiu de la Trinitat nova, de 157 pàgines; 3) Documents del Projecte educatiu de la Trinitat nova de 10 pàgines; i, 4) Documents per a un Pla estratègic de centre amb orientació comunitària, en 20 pàgines. Bibliografia amb entrades referides a materials sobre escola, territori i comunitat presentats en jornades i conferències esdevingudes en el període 1999-2001 en l’àmbit català.
Orientació del treball: “Projectes estratègics amb dimensió comunitària” és una reflexió que intenta vincular una visió constructivista de l’educació amb un replantejament de l’autoritat educativa sobre el territori; argumenta a favor d’una gestió participada de l’educació en l’àmbit de barri i localitat, i del desenvolupament d’una tutela educativa per part de la comunitat propera. Comenta una enquesta sobre l’actitud del professorat  i aporta exemples documentals concrets relacionats amb el Projecte educatiu del barri de la Trinitat Nova.
Temes i/o Identificadors: Educació escolar; entorn comunitari; participació; autoritat educativa; plans territorials; demandes educatives; mercat educatiu; desigualtats educatives; qualitat i prejudicis educatius; professorat; deontologia del professorat; autonomia; projectes educatius territorials; plans comunitaris i educació; plans  estratègics de centre.
Destinataris: Material potser útil per al professorat i direccions de centres educatius de tots els nivells interessats a participar en plans educatius territorials. Pot interessar persones amb responsabilitats en la planificació educativa territorial: tècnics municipals d’educació, inspecció i d’altres tècnics de les administracions educatives. Pot resultar suggerent per a persones que treballen en els serveis socials i en d’altres serveis relacionats amb la infància i la joventut i aquelles que ho fan en l’àmbit de l’educació no reglada.
Resum: Dins l’actual increment de les desigualtats socials, la legitimació d’un mercat educatiu, per bé que limitat, corre el risc de trencar la coherència del sistema educatiu en detriment dels més febles. Resulta més difícil articular una educació democràtica i desenvolupar una política coherent sobre el conjunt del sistema escolar. Una rectificació obligaria a redefinir l’autoritat educativa compartida amb professionals i famílies; hauria de permetre la creació de marcs territorials més reduïts de gestió de l’educació i de participació dels diferents agents, tant de l’educació reglada com de la no reglada, i hauria de propiciar una autèntica descentralització de l’Administració. Així, l’educació es podria associar a projectes de millora urbanística i social; la comunitat propera podria articular-se per incrementar el capital social i humà que manca en  l’àmbit  familiar; es podria exercir una tutela sobre el dret de l’alumnat a una educació de qualitat; i els professionals de l’educació podrien incrementar el “sentit” que atorguen a la seva professió i el reconeixement que necessiten.
No semblen possibles canvis educatius positius sense un horitzó, avui inexistent, de canvis socials igualitaris. Tanmateix, en els projectes educatius i urbanístics –o plans integrals- territorialitzats hi ha l’oportunitat d’apuntar desenvolupaments interessants en aquest sentit.