Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002
Memòria del treball en format AcroRead |
Títol: | Avaluació de l'ús social del català entre l'alumnat de secundària en relació amb la dinàmica sociocultural dels centres |
Autoria: | Antoni Riera Cortès |
Modalitat: | A: curs escolar sencer. |
Característiques: | El
treball “Avaluació de l'ús social del català entre
l'alumnat de secundària en relació amb la dinàmica
sociocultural dels centres” conté 363 pàgines, amb taules,
gràfics, bibliografia i annexos.
És el resultat d’un treball de camp que vol aproximar-se al procés de normalització des de la perspectiva que en tenen els alumnes i amb una mirada global del procés educatiu. |
Orientació del treball: | Treball de sociolingüística aplicada que des de la interdisciplinarietat vol posar al descobert algunes de les circumstàncies que condicionen el desús del català entre l’alumnat de secundària. |
Temes i/o Identificadors: | Ús social del català a secundària, extraescolaritat, la llengua com a valor, identitats col·lectives, representació de catalanitat, normalització. |
Destinataris: | Ensenyants, educació secundària obligatòria. |
Resum: | Quin
i com és el “paisatge” sociocultural dels alumnes de secundària
que de manera generalitzada estan abandonant la llengua catalana com a
vehicle de comunicació? Quins i com són els espais de relació/comunicació
o d’educació no formal fora de l’aula i de “l’hora de català”?
Quina és la fractura/es que impossibilita conciliar la normativa
en matèria lingüística amb la realitat dels joves estudiants?
És possible des dels centres de secundària afavorir, estendre
i prestigiar l’ús social del català entre els adolescents
i joves en àmbits d’extraescolaritat?
El treball de camp, realitzat durant el curs 2001-02, s’inicia amb una prospecció qualitativa amb un pocs alumnes. En base als resultats obtinguts s’estén una consulta a 370 alumnes de quart d’ESO i de segon de batxillerat de deu centres públics, als quals es passa una enquesta de 80 qüestions. L’enquesta cobreix diversos àmbits: des de l’empatia escolar als interessos extraescolars; la llengua de relació dintre i fora del centre com també el codi d’identitats i representacions col·lectives. Paral·lelament s’avalua la dinàmica sociocultural de cada centre, d’acord amb uns paràmetres prèviament establerts. Els resultats d’una observació i de l’altra mostren algunes correspondències significatives: milloren les representacions de catalanitat allà on les dinàmiques de centre són més intenses, compartides i diversificades. Aquesta comprovació motiva, finalment, una reflexió sobre les possibilitats i responsabilitats dels centres educatius de secundària en matèria de normalització lingüística. |