Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002
Memòria del treball en format AcroRead |
Títol: | Anàlisi de les dificultats dels laumnes immigrants en l'aprenentatge del català i castellà a primària i 1r cicle d'ESO. Conseqüències metodològiques i propostes didàctiques |
Autoria: | Carme Martín Manzano |
Modalitat: | A: curs escolar sencer. |
Característiques: | Treball de 257 pàgines, dividides en dues parts que estan enquadernades separadament. la primera part és el treball i la segona són els annexos. |
Orientació del treball: | Hi ha una part teòrica i una part pràctica. Està especialment dedicat el treball a aquells professionals de l'educació que tenen a les seves aules alumnes immigrants. |
Temes i/o Identificadors: | Plurilingüisme i immigració. Ensenyament de la llengua a alumnes immigrants. |
Destinataris: | Primària i primer cicle d'ESO. |
Resum: | La
primera part del treball la conforma una anàlisi de l'estat de la
qüestió respecte a llengües i immigració a 4 païdos
de la Unió Europea: Suècia, França, Holanda i País
de Gal·les. La tria d'aquestes zones ha esta motivada perquè
són països que fa temps que reben immigració i perquè
després de lectures de diferents materials i de contactes amb diferents
persones especialistes en el tema, ambaixades i consulats, he cregut que
eren països que podien aportar-nos informació per tal d'entomar
aquest tema que comença a ser important a Catalunya.
El segon apartat el constitueix l'anàlisi de la situació respecte al tema objecte d'estudi: immigració i llengua aplicat a la realitat de Catalunya. La tercera part la forma l'anàlisi sociolingüística de dos centres educatius de Manresa, un d'educació primària i un altre d'educació secundària, que reben a les seves aules alumnes immigrants majoritàriament procedents del Magrib. Completen aquesta anàlisi dues enquestes realitzades als mestres i als pares d'aquests alumnes. La quarta part la conforma l'anàlisi de les dificultats que tenen els alumnes immigrants de procedència marroquí, dels dos centres educatius esmentats anteriorment, per aprendre català i castellà. Aquesta anàlisi se centra bàsicament en l'estudi de textos escrits, de diferent tipologia textuals, dels alumnes d'entre 6 i 14 anys. La cinquena part està constituïda per tres punts. En el primer es fan recomanacions i propostes didàctiques generals per tal d'aconseguir una millor integració d'aquests alumnes i millorar-ne el coneixement d eles llengües. En el segon punt es fa un recorregut per diferent material ediatt o bé per institucions públiques o privades o bé per editorials i que pot ser vàlid per millorar l'ensenyament-aprenentatge de les llengües d'aquest alumnes. El tercer apartat són propostes de material de nova creació que han de servir per millorar les dificultats detectades en l'apartat anterior. Cada un dels apartats es clou amb les conclusions i el treball de recerca finalitza amb les conclusions generals. |