Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002

Títol: Un model d’intervenció curricular per atendre la diversitat en l’etapa d’Ensenyament Secundari Obligatori
Autoria: Carme Sanjuan González
Modalitat: B3: mitja jornada durant un curs escolar.
Característiques: El treball té un total de 157 pàgines. Per facilitar la lectura ràpida del treball  s’il.lustra amb esquemes gràfics en els diferents capítols.
Hi ha una extensa bibliografia actualitzada relacionada amb el tema de la diversitat i l’organització de l’ESO.
Orientació del treball: És un treball d’investigació a partir de la metodologia d’estudi de casos múltiples (s’han analitzat tres centres d’ESO de la província de Barcelona). A partir de l’estudi de camp i de la fonamentació teòrica, es presenta una proposta organitzativa d’atenció a la diversitat des d’una perspectiva curricular.
Temes i/o Identificadors: Diversitat; Escola comprensiva; Escola inclusiva; Treball en equip; Igualtat d’oportunitats educatives;
Tutoria de grup tutoria individual; Treball cooperatiu entre l’alumnat.
Destinataris: El treball va adreçat a tots aquells professionals interessats en conèixer estratègies organitzatives i didàctiques per atendre la diversitat a l’etapa de l’ESO.
Resum: La finalitat de la recerca és elaborar les bases per desenvolupar en els centres d’ESO una proposta de diversitat des d’una perspectiva curricular (planificar estratègies d’intervenció inscrites en la globalitat del centre, tant a nivell organitzatiu, curricular i didàctic) a partir de l’anàlisi de la pròpia pràctica docent.
El treball està estructurat en tres parts.
En la primera part es presenta l’estructura de la recerca. Es desenvolupa  la justificació, els propòsits, objectius  i el procés general de la investigació.
La segona part  és el nucli del treball. Es presenta el disseny de l’estudi de camp a partir de la fonamentació teòrica, el treball de camp, l’anàlisi i el processament de la informació, les conclusions i propostes de l’estudi.
En el desenvolupamet dels referents teòrics de la investigació. Es parteix de l’evolució de l’educació especial paral.lela a l’aplicació de noves lleis d’educació (LOGSE). A partir d’aquesta anàlisi es presenten les diverses orientacions i maneres de fer en l’atenció a la diversitat des de la pràctica educativa: l’enfocament tradicional, conegut com orientació centrada en el dèficit, l’enfocament de la integració escolar i l’enfocament de l’educació inclusiva. S’ analitza aquests grans enfocaments a partir d’una estructura comú: plantejaments conceptuals i pràctica educativa (tipus d’escola, plantejaments organitzatius i curriculars), així com, les repercussions de la manera de ser i fer, pròpies de les institucions, en els estadis de desenvolupament de l’organització.
En el disseny de l’estudi de camp. Es desenvolupa la fonamentació teòrica sobre l’estudi de casos a partir de les aportacions de diferents autors, els criteris utilitzats en la selecció dels centres i l’elaboració i la validació de l’instrument per a la recollida de la informació.
L’instrument  elaborat té la finalitat de poder conèixer els tractament de la diversitat a partir de l’anàlisi de diferents àmbits de la institució:
- què entenen per diversitat els diferents professors/es del centre,
- quins és el tractament de la diversitat i la seva relació amb l’estructura organitzativa i didàctica global del centre (detecció, seguiment i avaluació de les necessitats educatives, mesures organitzatives, mesures didàctiques, tractament de l’acreditació, procés d’acolliment dels alumnes, criteris per a la formació dels grups classe, tractament de la tutoria, tractament de la convivència, coordinació entre els diferents equips de treball del centre..)
S’analitza detalladament la manera de ser i de fer dels tres centres  seleccionats i propostes de millora per a cada centre. A partir de la triangulació dels centres es desenvolupen les conclusions de l’estudi de camp.
En la tercera part, es sistematitza les conclusions de la investigació, a partir de la reflexió teòrica i pràctica, per estructurar posteriorment les bases o pre-requisits per a una proposta d’actuació global de centre en el tractament de la diversitat des d’una visió curricular en l’etapa de l’ESO.