Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002

Títol: Ètica i estètica en el diàleg intercultural
La comunicació dins de l'aula amb alumnat immigrat nouvingut
Autoria: Iñaki Andrés Galarraga
Modalitat: A: curs escolar sencer.
Característiques: El treball, de 250 pàgines, consta de dues parts: Una síntesi d'idees sobre l'educació intercultural i la seva implementació actual en el context de Catalunya i un material per ser treballat a la classe des d'una perspectiva intercultural i a partir de produccions d'srtistes contemporanis de diferents països.
A part del text s'hi inclouen imatgesi ocasionalment la referència per ser buscades en Internet, bibliografia, etc. S'acompanya bibliografia temàtica i una relació de recursos de suport i ampliació per a la formació del professorat i per al treball dins de l'aula.
Orientació del treball: Material per a la formació del professorat i per ser utilitzat a l'aula en diverses situacions: Ciències Socials, Projecte de Treball, Tutoria... tant l'Educació Secundària com a la Primària o en altres contextos educatius (adults, educació no formal...)
Temes i/o Identificadors: Educació intercultural, filosofia, ètica, estètica, projecte filosofia 3-18, immigració, alumnat nouvingut, educació amb les arts, arts plàstiques, art contemporani, treball cooperatiu, creativitat, formació del professorat.
Destinataris: Ensenyants, Educació Infantil, Educació Pimària, Educació Secundària, Educació d'adults, Educació no formal.
Resum: Ètica i estètica en el diàleg intercultural vol ser alhora una reflexió sobre l'educació i una proposta de materials de treball en un context d'interculturalitat. La interculturalitat, però, no s'ha de reduir als centres amb alumnat immigrant: ja no es pot concebre una educació que no sigui intercultural. La nova ciutadania a la qual tendim necessita una visió àmplia del món i, sobretot, contacte i treball en comú amb amb qui són els nostres iguals, més enllà d'adjectius de gènere, ètnics o d'origen social.
Un element clau en el procés de transformació del paradigma educatiu és la formació acció del professorat. Els materials proposats parteixen de l'experiència del Grup Iref en estètica dins del projecte Filosofia 3-18. Es tracta de materials multimèdia que es poden trobar en suport paper o CD-ROM . Es parteix de produccions d'artistes de països diversos (sobretot d'aquells que són origen de la majoria d'immagrants a casa nostra). Es plantegen activitats de classe basades en el treball cooperatiu en un ambient de diàleg amb els objectius de recerca col·lectiva de significat i potenciació de l'expressió creativa. El material es complementa amb diferents annexos sobre aspectes concrets del tema tractat, bibliografia i fonts de recursos per a l'ampliació.