Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002

Títol: L'escola de la societat del coneixement i l'ús de les TIC
Autoria: Joan S. Escué Olivé
Modalitat: A: curs escolar sencer.
Característiques: El treball està estructurat en tres documents:
- “L'escola de la societat del coneixement i l'ús de les T.I.C.”
Memòria de la llicència d’estudis. Conté 50 pàgines. Està estructurada segons el guió orientareu de la Subdirecció General de Formació Permanent i Recursos Educatius, inclou bibliografia i enllaços web, més un índex del contingut.
- Annex I: “La Societat de la Informació: vers un nou model d’escola”.  Document de 103 pàgines. Es centra en el contingut objecte d’estudi i el desenvolupa amb més abast i profunditat. Inclou novament els resultats de la recerca de camp i les conclusions i propostes de la memòria, si bé queden més clarificades i contextualitzades en desenvolupar-se més àmpliament al llarg d’altres capítols del treball. Inclou també bibliografia, amb enllaços web sempre que ha estat possible.
- Annex II: “La Societat de la Informació: vers un nou model d’escola: Descripció de centres”. Document de 32 pàgines amb la informació recollida sobre els centres en el treball de camp, que ha estat elaborada i presentada en els documents anteriors. És purament descriptiu i es refereix a cadascun dels centres en concret.
Orientació del treball: Treball de recerca documental i de camp.
La recerca documental s’ha centrat de manera molt especial en documents de la Unió Europea, per una banda, i en documents i estudis elaborats a Catalunya, sense deixar de banda altres documents que s’han considerat importants.
La recerca de camp s’ha realitzat en tres centres, abastant titularitat pública i privada i els nivells d’Educació Infantil, Primària i Secundària.
Inclou una sèries d’orientacions, recomanacions i propostes de cara a la introducció i implementació de les tecnologies de la informació i la comunicació en els centres docents de nivell no universitari.
Temes i/o Identificadors: Societat de la Informació; tecnologies de la informació i la comunicació; ensenyament; gestió de centres; comunicació.
Destinataris: Centres educatius de nivell no universitari.
Resum: Des dels anys setanta nombrosos autors consideren que s’està produint una nova revolució social de gran abast: l’emergència de la societat de la informació.
També en aquests anys s’han produït avenços substancials en el procés de construcció d’Europa. Des dels organismes comunitaris s’han fet profundes anàlisis de la situació i de les perspectives de futur, generant una quantitat molt important de documentació que en recull els resultats, acompanyats de plans d’actuació i propostes.
Al treball s’analitzen documents comunitaris i altres (generats a Catalunya), intentant dibuixar la situació actual i esbossar perspectives de futur. Centrat bàsicament en l’educació i la formació, no defuig la consideració dels factors socials i econòmics que l’envolten i que caracteritzen la societat a la qual hauran de donar resposta.
La recerca de camp intenta constatar la viabilitat dels nous plantejaments. S’ha centrat en analitzar els plantejaments i realitzacions de tres escoles que han iniciat un procés de renovació i de transformació incorporant les TIC de forma significativa en tres grans àmbits del funcionament del centre: comunicació interna, comunicació externa i currículum.
Finalment, s’intenta aportar propostes i línies d’acció per al futur que permetin avançar cap a l’escola de la societat de la informació.