Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002



 
Memòria del treball en format AcroRead 

 
Títol: Estudi sobre la implementació a Catalunya de Cicles Formatius de les famílies professionals de Formació Professional i d’Arts Aplicades, relacionats amb les tecnologies de modelatge i animació 3D, en les modalitats presencial i a distància i emmarcades en el context del mercat espanyol i europeu
Autoria: Josep Sales Rufí
Modalitat: A: curs escolar sencer.
Característiques: Memòria: 79 pàgines
Bibliografia 1 pàgina
5 annexos (A, B, C, i D) incloent documentació i CD-ROM.
Orientació del treball: Treball d’investigació.
Temes i/o Identificadors: 3D; animació; modelatge; formació; professional; formació professional; enginyeria; arquitectura; indústria; audiovisual; cicle; formatiu; cicle formatiu; projecte; pel·lícula; efectes especials; presentació; visualització.
Destinataris: Formació Professional. Administració educativa, centres de Formació Professional, professors de Formació Professional, Inspectors.
Resum: Les tasques més importants que ha de realitzar un tècnic 3D en un equip de treball són: Modelatge, animació, realisme,  integració de multimèdia, postproducció, captura de moviment, escanejat 3D,... 
Aquest tècnic genera: presentacions de projectes d’Arquitectura, d’Indústria, de Publicitat, col·labora en Produccions Audiovisuals (3D al cinema, televisió, dibuix animat, vídeo) i utilitza noves tècniques emergents com la Realitat Virtual i las Realitat Augmentada, ..... 
Els equipaments necessaris per a a realització d’aquestes tasques són similars  als que tenen avui els centres de Secundària de Catalunya. Respecte al programari, es tracta d’aplicacions de tractament d’imatges, de modelatge de personatges, cares i objectes i els grans paquets integrals de tecnologies 3D com els 3DStudio Max (Discreet), Lightwave (Newtek), SoftImage (Avid) o Maya (Alias|Wavefront) i Cinema 4D (Nemetchek). 
Es simptomàtic que la major part  de treballadors actuals siguin joves sense cap titulació i amb una formació autodidacta. 
Aquests joves es mantenen en treballs amb procediments de contractació precaris  i horaris laborals molt durs, degut als mals hàbits de les empreses del sector que es “roben” entre elles  els treballadors ja formats i no inverteixen prou en la formació en el lloc de treball dels treballadors més joves. 
Aquesta situació s’agreuja per la manca de titulacions del sector i la corresponent  manca d’una presència i una capacitat de negociació colectiva, que ja han guanyat altres segments de professionals com els mestres industrials o els informàtics. 
La creació de la formació reglada en tecnologies 3D contribuirà de manera decissiva a una  millor capacitat colectiva dels joves professionals actuals. 
Del conjunt d’ìnformació obtinguda al llarg del treball de la Llicència pot desprendre’s la necessitat d’implantar a Catalunya un Cicle Formatiu de Grau Superior sobre les tecnologies 3D, de 2.000 hores i dos anys de durada, que produeixi tècnics capaços de treballar en qualsevol dels sectors industrial, d’arquitectura i audiovisual, d’acord amb el disseny curricular elaborat.
També pot assegurar-se que la implantació de dos “cursos d’especialització” pels graduats de FP de grau superior de les famílies industrials i de construcció per una banda, i d’l’audiovisual per l’altre, incrementaria les seves possibilitats d’obtenir un lloc de treball i milloraria substancialment el seu valor de mercat actual.