Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002
Memòria del treball en format AcroRead |
Títol: | L'orientació a la sortida de l'ESO. Una transició difícil |
Autoria: | Maria Masip i Utset |
Modalitat: | A: curs escolar sencer. |
Característiques: | “L’orientació
a la sortida de l’ESO. Una transició difícil” és
un treball que conté 162 pags. dividit en dues parts: en la primera
es combina la recerca específica amb un plantejament global sobre
el tema, organitzat en capítols, cadascun dels quals aporta dades
significatives (procedents de fonts primàries i secundàries)
i bibliografia actualitzada; a la segona es presenta i s’analitza
un recull d’experiències.
L’annex conté 38 pags. d’entrevistes als diferents agents i persones implicades. |
Orientació del treball: | Recerca que genera una reflexió aprofitable per a la millora de l’orientació a la sortida de l’ESO i per a la prevenció i tractament del fracàs escolar. |
Temes i/o Identificadors: | Fracàs escolar, transició a la vida activa, exclusió social, Garantia Social, Programes de la Segona Oportunitat, prevenció, foment de l’èxit. |
Destinataris: | Educació Secundària. |
Resum: | Aquest
treball té un fil conductor: el fracàs escolar a la sortida
de l’ESO i les diferents vies i estratègies de prevenció
i de tractament que s’estableixen. Partint d’un enfocament
general, que permet acostar-se als canvis que condicionen la transició
de l’escola a la vida activa en la nova societat del coneixement, l’estudi
se centra en la dimensió del fracàs escolar a Catalunya arran
de l’aplicació de la Logse i en l’anàlisi dels Programes
de Garantia Social, que són l’instrument previst per a tractar-lo
i reconduir-lo. El treball, que fa referència a les diferents normatives
que regulen aquests programes, conté una anàlisi de les diferents
modalitats formatives establertes i de la seva distribució territorial.
Tanmateix, proporciona informació de primera mà sobre les
condicions en què es realitzen, per acabar amb un seguit de consideracions
i propostes per a la seva millora.
La segona part del treball se centra en la descripció i anàlisi de tres experiències que es plantegen potenciar l’èxit escolar en el si de l’ESO, partint de la idea que, per combatre el fracàs, la millor estratègia és la prevenció. El treball acaba amb propostes per millorar l’orientació escolar i fer més transitable la sortida de l’ESO. |