Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002

Títol: L'orientació a la sortida de l'ESO. Una transició difícil
Autoria: Maria Masip i Utset
Modalitat: A: curs escolar sencer.
Característiques: L’orientació a la sortida de l’ESO. Una transició difícil” és un treball que conté 162 pags. dividit en dues parts: en la primera es combina la recerca específica amb un plantejament global sobre el tema, organitzat en capítols, cadascun dels quals aporta dades significatives (procedents de fonts primàries i secundàries) i bibliografia actualitzada; a  la segona  es presenta i s’analitza un recull d’experiències.
L’annex conté 38 pags. d’entrevistes als diferents agents i persones implicades.
Orientació del treball: Recerca que genera una reflexió aprofitable per a la millora de l’orientació a la sortida de l’ESO i per a la prevenció i tractament del fracàs escolar.
Temes i/o Identificadors: Fracàs escolar, transició a la vida activa, exclusió social, Garantia Social, Programes de la Segona Oportunitat, prevenció, foment de l’èxit.
Destinataris: Educació Secundària.
Resum: Aquest treball té un fil conductor: el fracàs escolar a la sortida de l’ESO i les diferents vies i estratègies de prevenció i de tractament que s’estableixen.  Partint d’un enfocament  general, que permet acostar-se als canvis que condicionen la transició de l’escola a la vida activa en la nova societat del coneixement, l’estudi se centra en la dimensió del fracàs escolar a Catalunya arran de l’aplicació de la Logse i en l’anàlisi dels Programes de Garantia Social, que són l’instrument previst per a tractar-lo i reconduir-lo. El treball, que fa referència a les diferents normatives que regulen aquests programes, conté una anàlisi de les diferents modalitats formatives establertes i de la seva distribució territorial. Tanmateix, proporciona informació de primera mà sobre les condicions en què es realitzen, per acabar amb un seguit de consideracions i propostes per a la seva millora.
La segona part del treball se centra en la descripció i anàlisi de tres experiències que es plantegen potenciar l’èxit escolar en el si de l’ESO, partint de la idea que, per combatre el fracàs, la millor estratègia és la prevenció. El treball acaba amb propostes per millorar l’orientació escolar i fer més transitable la sortida de l’ESO.