Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002

Títol: L'educació musical com a eina per a l'educació intercultural
Autoria: Neus Saguer Canadell
Modalitat: B2: cinc mesos.
Característiques: El treball té un contingut de 153 pàgines distribuïdes en deu capítols que es presenten en dues parts ben definides i complementàries. A partir de l'òpera, la dansa, el cinema, la música, l'organologia, el treball de camp, la història i la literatura es presenten recursos per a l'ensenyament musical a l'aula.
Orientació del treball: Material de consulta per al professorat i per ser utilitzat a l'aula. Assignatura de Música.
Temes i/o Identificadors: Didàctica; ensenyament; música; música i imatge; cinema; música cinematogràfica; òpera; veu humana; cant; ballet; dansa; instrument muscial; interpretació; generació d'idees; debat; orquestra; audició; oïda; cultura; llengua.
Destinataris: ESO i Batxillerat.
Resum: El treball té la finalitat de cercar alternatives a l'ensenyament musical pensant en la incorporació d'alumnat de procedència diversa i amb dificultats amb la llengua vehicular. L'ús de la imatge i la música per il·lustrar diferents períodes històrics, per conèixer altres cultures i per al creixement personal poden alleugerir les dificultats d'aprenentatge. Els avantatges que comporta el sistema DVD tant pel seu format, per la informació annexa i per la possibilitat de seleccionar les llengües de doblatge i subtitulades, faciliten la tasca d'adaptació de l'alumnat d'incorporació tardana i permeten la tasca d'ensenyament del currículum de música.
A la primera part del treball es reflexiona sobre la importància de practicar a l'aula la interpretació musical, l'audició, l'atenció a la imatge relacionada amb la música i la recerca d'informació per poder generar criteris propis. També es remarca la importància del coneixement de la història, del llenguatge musical, d'altres cultures i d'aspectes socials vinculats a la música i a l'alumnat a través de la selecció de pel·lícules i documentals per veure sencers o fragments i subjectes a la incorporació de nous títols. A la segona part es presenten set propostes per tractar diferents aspectes muscials i de pluralitat cultural.