Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002

Títol: L’avaluació dels aprenentatges matemàtics. Cap a una avaluació objectiva dels resultats i diagnòstica dels processos
Autoria: Oriol Busquets i Prat
Modalitat: A: curs escolar sencer.
Característiques: El treball consta de:
- Una memòria que conté:
. Una reflexió teòrica fruit de lectures, entrevistes i anàlisi de proves d’avaluació
. El procés d’elaboració i els resultats obtinguts de l’aplicació de proves escrites amb finalitats d’estandarització i de diagnosi, sobre continguts relacionats amb la proporcionalitat a l’ESO
. Comentaris i conclusions a partir de la investigació teòrica i el treball pràctic realitzats
. Bibliografia sobre els temes d’avaluació, avaluació matemàtica i proporcionalitat
- Annexos on es recullen les proves aplicades, clau de les respostes, criteris de puntuació, documents per a la validació de les proves i fulls de càlcul usats per al processament de les dades recollides.
Orientació del treball: És un treball d’investigació i d’avaluació estàndard i diagnòstica sobre continguts relacionats amb la proporcionalitat a l’ESO.
Temes i/o Identificadors: Avaluació; matemàtiques; proves d’avaluació; avaluació estàndard; avaluació diagnòstica; proporcionalitat.
Destinataris: Professorat d’Educació Secundària Obligatòria.
Resum: En la primera part del treball es fa una reflexió-investigació teòrica sobre l’avaluació en general i sobre l’avaluació d’aprenentatges matemàtics en particular. A partir de la lectura de bibliografia especialitzada sobre el tema, d’entrevistes amb experts i de l’anàlisi d’experiències realitzades a nivell general (APU, TIMS, PISA, ...) s’arriba a una sèrie de conclusions sobre els paràmetres que defineixen una actuació avaluativa i les premises que cal deixar establertes abans d’iniciar-la.
En la part pràctica, es presenten proves escrites per a l’avaluació de continguts relacionats amb la proporcionalitat a l’etapa d’ESO, elaborades tenint en compte les reflexions aportades en la part teòrica del treball. Dues d’aquestes proves s’apliquen amb la finalitat d’obtenir valors estàndards per als resultats dels seus ítems, corresponents a l’alumnat de 2n i de 4t d’ESO, i en el treball es donen i es comenten els resultats obtinguts.
El conjunt d’aquetes dues proves més els d’una tercera s’aplicaren també a un grup més reduït d’alumnes, amb la finalitat de poder fer una diagnosi individual del seu procés d’aprenentatge pel que fa referència al raonament proporcional. En el treball es presenta la manera com es pot fer un ús diagnòstic de l’aplicació d’aquestes proves, tant a 2n d’ESO com a 4t d’ESO.