Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002

Títol: L'optimització de la integració de l'alumnat sord integrat a l'escola ordinària: la sociabilització amb els seus companys oients
Autoria: M. Pilar Arxé Gálvez
Modalitat: B2: cinc mesos.
Característiques: El treball de recerca “L’optimització de la integració de l’alumnat sord integrat a l’escola ordinària. La sociabilització amb els seus companys oients” conté pàgines amb bibliografia presentada per ordre alfabètic sobre el tema.
Orientació del treball: El treball de recerca pot ser d’interès per al professorat de Primària, Educació Especial, logopedes.
Temes i/o Identificadors: Ensenyament, integració, sordesa, comunicació, interacció.
Destinataris: Educació Primària: Tercer, quart i cinquè curs.
Resum: En aquesta recerca és confirma que entre els infants oïdors i els infants amb sordesa pregona es produeix una diferencia entre les formes d’interacció.
Les dificultats de comunicació detectats en la recerca, ens mostren que els alumnes amb sordesa estan en desavantatge respecte a la resta companys/es oïdors. Aquestes dificultats no es poden resoldre simplement desenvolupant la seva competència social, sinó que es requereixen modificacions i/o transformacions profundes més generals de la interacció educativa.
Per garantir una bona comunicació entre els nens/es sords i els seus iguals oïdors és necessari promoure determinades condicions que no es donen de forma espontània. És a dir convé garantir la comunicació entre els nens/es sords i els seus iguals oïdors a través d’activitats que poques vegades es produeixen de manera espontània.
És necessari no perdre de vista que l’escola juga un paper molt important en la vida de l’alumnat, és on desenvolupa una comunicació més amplia, on l’alumnat comença a interactuar amb els seus iguals. Si’ l’alumnat amb sordesa pot jugar, compartir activitats amb els seus iguals oïdors, més oberts serà a nous aprenentatges.
Per això és important fomentar les relacions entre l’alumnat amb sordesa i els seus iguals oïdors, s’ha de crear un clima d’acceptació i cooperació mútua i propiciar la presa de decisions col·lectives entre d’altres.