Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002

Títol: Els arxius: un recurs per al treball de recerca de batxillerat
Autoria: Maria Pilar Reverté Vidal
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: El treball “Els Arxius: Un Recurs per al Treball de Recerca de Batxillerat”, presenta, a més de la memòria -on s’explica els criteris i procediments seguits per al disseny del Servei Didàctic- un conjunt de materials:
- Base de dades ACCESS de fonts arxivístiques seleccionades per a la seva utilització en la realització de treballs de recerca.
- Inventaris de fonts seleccionades sobre suport paper.
- Guia Didàctica de Protocols i Accés a la Informació
- Guia: “Metodologia i Tècniques de Recerca amb Fonts d’Arxiu”
- Guia Didàctica del Fons Castañer –a manera d’exemple de guia de fons-
Orientació del treball: Els materials poden ser utilitzats per al treball a l’aula i per la recerca individual, o en grup, a les dependències de l’Arxiu Nacional de Catalunya. Permet el tractament de la diversitat de l’alumnat, en presentar diferents propostes de recerca.
Temes i/o Identificadors: Arxius/ Ensenyament / Didàctica/ Ciències Socials/ Història/ Treball de Recerca/ Servei Didàctic/ Documentació Històrica/ Fonts Primàries/ Fonts d’Arxiu.
Destinataris: Ensenyants, Educació Secundària Obligatòria; Educació Secundària Post-obligatòria.
Resum: Es proposa la creació d’un Servei Didàctic a l’Arxiu Nacional de Catalunya  (SDANC) orientat a la realització del Treball de Recerca que es realitza a segon de Batxillerat, tot donant les pautes per l’organització general, la realització dels materials i l’atenció als usuaris.

Es basa en la selecció de documentació i en l’elaboració d’una base de dades Access que permet relacionar els documents seleccionats en funció de diversos interessos, creant, a través dels cercadors, múltiples itineraris de recerca, al mateix temps que se li permet a l’alumnat la llibertat necessària per plantejar noves hipòtesis i objectius.

Aquesta base de dades però, i amb la finalitat que pugui ser utilitzada amb totes les seves possibilitats, s’acompanya de guies didàctiques que atenen la diversitat de l’alumnat: Guia de Protocols i Accés a la Informació; Metodologia i Tècniques de Recerca amb fonts d’Arxiu i Guia Didàctica de Fons , així com d’instruments de descripció arxivística, concretament els inventaris –per fons- de les fonts seleccionades.

A més, inclou algunes estratègies de difusió  i avaluació del servei, amb la finalitat de mantenir-se com un sistema viu i capaç d’adaptar-se a les noves necessitats educatives i socials.