Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002
![]() |
Títol: | Els arxius: un recurs per al treball de recerca de batxillerat |
Autoria: | Maria Pilar Reverté Vidal |
Modalitat: | A: curs escolar sencer |
Característiques: | El
treball “Els Arxius: Un Recurs per al Treball de Recerca de Batxillerat”,
presenta, a més de la memòria -on s’explica els criteris
i procediments seguits per al disseny del Servei Didàctic- un conjunt
de materials:
- Base de dades ACCESS de fonts arxivístiques seleccionades per a la seva utilització en la realització de treballs de recerca. - Inventaris de fonts seleccionades sobre suport paper. - Guia Didàctica de Protocols i Accés a la Informació - Guia: “Metodologia i Tècniques de Recerca amb Fonts d’Arxiu” - Guia Didàctica del Fons Castañer –a manera d’exemple de guia de fons- |
Orientació del treball: | Els materials poden ser utilitzats per al treball a l’aula i per la recerca individual, o en grup, a les dependències de l’Arxiu Nacional de Catalunya. Permet el tractament de la diversitat de l’alumnat, en presentar diferents propostes de recerca. |
Temes i/o Identificadors: | Arxius/ Ensenyament / Didàctica/ Ciències Socials/ Història/ Treball de Recerca/ Servei Didàctic/ Documentació Històrica/ Fonts Primàries/ Fonts d’Arxiu. |
Destinataris: | Ensenyants, Educació Secundària Obligatòria; Educació Secundària Post-obligatòria. |
Resum: | Es
proposa la creació d’un Servei Didàctic a l’Arxiu Nacional
de Catalunya (SDANC) orientat a la realització del Treball
de Recerca que es realitza a segon de Batxillerat, tot donant les pautes
per l’organització general, la realització dels materials
i l’atenció als usuaris.
Es basa en la selecció de documentació i en l’elaboració d’una base de dades Access que permet relacionar els documents seleccionats en funció de diversos interessos, creant, a través dels cercadors, múltiples itineraris de recerca, al mateix temps que se li permet a l’alumnat la llibertat necessària per plantejar noves hipòtesis i objectius. Aquesta base de dades però, i amb la finalitat que pugui ser utilitzada amb totes les seves possibilitats, s’acompanya de guies didàctiques que atenen la diversitat de l’alumnat: Guia de Protocols i Accés a la Informació; Metodologia i Tècniques de Recerca amb fonts d’Arxiu i Guia Didàctica de Fons , així com d’instruments de descripció arxivística, concretament els inventaris –per fons- de les fonts seleccionades. A més, inclou algunes estratègies de difusió i avaluació del servei, amb la finalitat de mantenir-se com un sistema viu i capaç d’adaptar-se a les noves necessitats educatives i socials. |