Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2002-2003
Memòria del treball en format AcroRead |
Títol: | L'ensenyament de l'oral i la interacció a l'aula. Propostes per millorar les habilitats cognitives i comunicatives dels alumnes |
Autoria: | Carme Bosch Grau |
Modalitat: | A |
Característiques: | El treball conté 186 pàgines, estructurat en tres parts més annexos. |
Orientació del treball: | Llengua i literatura catalana |
Temes i/o Identificadors: | Comunicació oral, llenguatge, parla, conversa, contes. |
Nivell: | Educació Infantil i Primària. |
Resum: | Aquest
treball sorgeix, d’una banda, de la reflexió que he anat fent sobre
la relació que existeix entre les habilitats lingüístiques
i les competències personals i socials, i les possibilitats que
tenen de retroalimentar-se quan l’ambient, l’organització d’aula
i la intenció del o la mestra ho permeten. D’altra banda, de la
necessitat de millorar les habilitats i competències en llengua
oral de l’alumnat de Primària.
A l’escola, i en especial a l’Etapa Infantil i el primer cicle de Primària, s’ha donat prioritat a la llengua des de la seva funció comunicativa. Però acostuma a passar que en iniciar el Cicle Mitjà es comença a produir un canvi substancial en el tractament de la llengua. Tot i que una de les finalitats del treball és fer propostes per al tractament de l’oral a Primària, sí que he pogut constatar que els nois i noies dels Cicle Mitjà i Superior no perden l’interès per la llengua si aquesta: - va connectada a aprendre més sobre el món, els seus misteris i el seu funcionament - els ajuda a conèixer a ells mateixos millor i donar-se a conèixer als altres - els ajuda a posar paraules a les seves emocions i aprendre a regular-les millor - té present la seva història personal i familiar - respecta la llengua o dialecte de la seva família - afavoreix el convenciment que la llengua els servirà per aconseguir objectius o per negociar propòsits - facilita argumentar i superar conflictes - dóna la possibilitat que la utilitzin per a l’autoafirmació i la confrontació regulada - serveix per demanar ajuda i oferir-la. - si els porta, en definitiva, a fer ús de la reflexió, per acabar conquerint el llenguatge intern que ens permet dialogar, fins i tot discutir, amb nosaltres mateixos. |