tornar a l'índex

Les WebQuests: un exemple d’integració d’Internet a l’aula

Fina Denia

Introducció

L'evolució de la tecnologia de la Informació i la Comunicació està generant nous productes i serveis que ja han tingut un gran impacte en la manera com ens comuniquem, estudiem o treballem. Termes com telemàtica, televisió interactiva, vídeo a la carta, vídeo conferència, autopistes de la informació… formen ja part de la nostra vida quotidiana.

El seu impacte a l'Educació ha provocat la necessitat urgent de revisar el currículum i la metodologia emprada i una demanda de noves competències per part de l’alumnat. L'educació d'una persona ja no és simplement els continguts a assolir i les habilitats a desenvolupar en les Institucions Educatives, sinó també la disposició personal necessària per implicar-se en un procés d'aprenentatge que serà continu al llarg de tota la vida.

Les noves tecnologies ens ofereixen nous entorns educatius. D'una banda, han afegit una dimensió nova a la comunicació personal, potenciant el desenvolupament de l'aprenentatge col·laboratiu i facilitant la difusió dels resultats. D'altra banda, són una font d'informació infinita que ha provocat un impacte social i econòmic molt important, com és el cas d’Internet. Però, com afecta aquest nou entorn en el procés d'aprenentatge? Com afecta al currículum? Quina és la metodologia més adient? Quins són els rols dels alumnes i professors en aquest nou escenari d'aprenentatge?

Les WebQuests: un exemple d’integració d’Internet a l’aula

Les WebQuests són activitats col·laboratives que presenten un tema, sovint controvertit, misteriós, curiós, engrescador o atractiu i una proposta de treball on la font d’informació és Internet i on el procés és tan important o més que el resultat final.

El seu inventor les ha definides com: “... una activitat basada en una recerca guiada on la informació amb la qual els alumnes interactuen procedeix parcialment o totalment de recursos a Internet...”.

(Bernie Dodge)

Exemple:

OBJECTIUS: Investigar si la mort del nen faraó Tutankamon va ser accidental o provocada.

http://www.pekin.net/pekin108/wash/webquest

Rols:

Historiador

Arqueòleg

Metge

Periodista

Tipus d’activitats: recerca d’informació a Internet, discussió en grup, repartiment de tasques, qüestionari pautat, redacció d’un article o informe amb les conclusions amb argumentacions i dades basades en la recerca.

Avaluació

Rubric

Les WQ estan dissenyades per ésser realitzades en grups de 3 a 5 membres i comparteixen una estructura típica: introducció, tasca, procés, avaluació i conclusió. Cada membre del grup de treball assumeix un rol, fa una recerca individual a Internet lligada al seu paper i troba, selecciona i processa la informació que després compartirà amb el grup.

Els rols de cada membre del grup són normalment descrits en el "procés" i fan referència als diferents punts de vista als quals podem enfrontar-nos davant d'una situació donada.

Les característiques principals d'una WebQuest, en comparació a altres tipus de lliçó o activitats de classe, són:

Tasques significatives

Les WebQuests es basen en una pregunta que necessita ésser contestada. Es demana als alumnes que l'entenguin, que plantegin hipòtesis i/o que resolguin un problema real. Plantejat d'aquesta manera, els alumnes s'enfronten a tasques autèntiques, reben feedback dels membres del seu grup de treball i també de persones fora de la classe. Les seves tasques són activitats que traspassen les quatre parets de l'aula i s'ubiquen allà on es doni el procés d'aprenentatge, facilitant la creació de nous escenaris d’aprenentatge.

Recursos autèntics

Els alumnes utilitzaran recursos reals a l'hora de treballar: base de dades en línia, laboratoris virtuals, simuladors científics, informes actuals, accés a experts amb xats, fòrums i correu electrònic, viatges virtuals, diaris en línia, arxius d’àudio, etc. Podem enviar els nostres alumnes a una ONG a entrevistar diferents persones i, sens dubte, això és molt interessant i pedagògic, però també podem enviar un correu electrònic a un expert i visitar la seva pàgina web per obtenir les darreres notícies. Això és extremadament útil si l'organització o la persona no és al nostre lloc de residència o al nostre país.

Desenvolupament d'habilitats crítiques "Thinking Skills"

Les tasques dels alumnes no estan dissenyades simplement per obtenir informació. Els alumnes són forçats a manipular la informació i confiar en les seves habilitats de raonament quan se'ls demana que la transformin, comparin dades, plantegin hipòtesis, trobin solucions, donin opinions personals, viatgin al passat per entendre la història, es converteixin en reporters, resolguin un misteri mitjançant pistes...

Aquest aspecte recolza el nou model metodològic on l’aprenentatge no és només un producte, sinó també un procés i on hi té plena cabuda la innovació i l’experimentació.

Aprenentatge cooperatiu

Les WebQuest no són tasques individuals sinó projectes col·laboratius. El producte final serà el resultat de les discussions, opinions diverses, recerca, acompliment de tasques, etc. de cada un dels membres del grup de treball. Tothom aprèn de tothom i de moltes i diverses fonts. L'aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu també ajudarà als alumnes a integrar-se a una comunitat d'aprenentatge que va molt més enllà de les 4 parets del centre escolar i que reforça el currículum obligatori del seu període d’escolarització. Aquest pot ésser un bon entrenament per esdevenir un aprenent autònom i permanent.

Integració de la tecnologia

Per últim, les WebQuests són fórmules idònies per integrar les TIC dins el currículum perquè impliquen l’ús de tots els recursos que les noves tecnologies poden oferir: processador de textos, base de dades, fulls de càlcul, eines de comunicació –correu electrònic, xats, fòrums-, presentacions electròniques, pàgines web, viatges virtuals, museus virtuals, enciclopèdies en línia, notícies en línia, ... i molt més. Adreces d’interès: ·         http://edweb.sdsu.edu/webquest/webquest.html

·         http://www.aeic.es/escola/dia0407/Bernie.htm  

al començament