La nostra aula Sortides Bibliografia Enllaços
Treballs i bibliografia - Projectes: "Navegant...", "Digue'm una paraula", "El meu país d'allà" i "Orígens"

Tornar a pŕgina principal

PROJECTE "RECITAL LITERARI EN LLENGÜES MATERNES I LLIBRE AMB CD "

El curs 2011/2012 és el tercer que la Diada de Sant Jordi celebrem un recital literari en llengües maternes. Creiem que donar veu a llengües com el tagalo, l'urdú, el rus, l'ucranià, el brasiler, el portuguès, el georgià i el castellà amb tots els accents d'Amèrica del Sud és important per als alumnes de l'Aula d'Acollida perquè fan visibles les seves llengües maternes. Els accents diversos ens traslladen a terres llunyanes, cultures i literatures diverses. Enguany publicarem el llibre, es poden consultar a la biblioteca els volums dels anys anteriors, acompanyat d'un CD amb les lectures fetes pels alumnes de l'Aula d'Acollida. Esperem que us agradi!

PROJECTE "LES DUES CARES DEL MIRALL: PASSAT I PRESENT DELS NOSTRES ORÍGENS"

El curs 2010/2011 actualitzem el projecte interdisciplinar “Les dues cares del mirall: present i passat dels nostres orígens” a través de la plataforma educativa Moodle –com espai de debat– i amb nous continguts. Va ser dut a terme per primer cop el curs 2005/2006, quan el percentatge d’immigrants arribaba al 30% i hi havia cert rebuig cap a l’alumnat immigrant.

Des de l’Aula d’Acollida i el Departament de Socials hem proposat un treball conjunt, basat, d’una banda, en la investigació dels orígens familiars dels alumnes autòctons (majoritàriament fills i néts d’immigrants de diferents comunitats d’Espanya) i, de l’altra, l’exposició en primera persona de l’experiència del viatge dels alumnes immigrants. La posada en comú crea un espai d’empatia i assertivitat, un pont entre alumnes autòctons i immigrants, i permet l’assoliment dels objectius plantejats: despertar la sensibilitat i afavorir el diàleg; trencar prejudicis, estereotips i idees preconcebudes; fer visible aquesta realitat; combatre el racisme, i promoure hàbits de convivència. Cal tenir present que només des del respecte i el coneixement dels nostres orígens es pot entendre la realitat actual.

Com a treball final d'aula es va elaborar un mural "Els viatges d'acollida" que es va penjar al centre.

Fotografies del projecte

 

ENLLAÇ AL MOODLE bu6b.gif (671 bytes)

 


"NAVEGANT PER LA TRANSICIÓ: UNA CARTOGRAFIA COL·LECTIVA DE L'ADAPTACIÓ MIGRATÒRIA"

 

Aquest projecte artístic-conceptual és un projecte col·laboratiu entre sis alumnes de 3r i 4rt de l'Aula d'Acollida del nostre institut, quatre alumnes de Batxillerat de l'IES Vázquez Montalbán i el Museu d'història de la Immigració de Catalunya (MhiC). Volíem respondre un seguit de qüestions sobre la immigració: ¿què passa avui dia? i ¿què succeeix després d'aquests viatges migratoris?

Entre tots plegats vam treballar amb la cartografia subjectiva i als tallers va sorgir la idea principal del projecte: la precarietat emocional causada per la transició cultural. Així doncs, vam realitzar un quadre amb un seguit d'illes i ciutats imaginàries, amb fils i agulles de colors els participants van traçar la seva ruta vital fins arribar a l'illa de l'estat del benestar.

La inauguració de "Navegant per la transició: una cartografia col·ectiva de l'adaptació migratòria" va tenir lloc el 18 de juny de 2009.

Alumnes d'acollida col·locant els fils amb la ruta i fotografia del projecte penjat al MhiC

Materials: Cartografia subjectiva - Full de ruta

bu6b.gif (671 bytes) Web del Museu d'història de la immigració de Catalunya- MhiC

 

"DIGUE'M UNA PARAULA"

El documental "El meu país d'allà", estrenat el 4 de novembre de 2008 ha estat l'embrió del material documental: “Digue'm una paraula”.

Els nouvinguts porten capitals culturals destacables a les seves motxilles i una riquesa lingüística important. Amb el projecte “Digue'm una paraula” hem volgut valorar positivament la diversitat lingüística i que els nouvinguts se sentin apreciats pels companys del centre acollidor. Aquest documental té com a objectius: despertar la sensibilitat dels alumnes envers el patrimoni lingüístic, presentar la diversitat de llengües com un capital cultural valuós, trencar prejudicis lingüístics i promoure hàbits lingüístics favorables a l'ús social de la llengua catalana.

bu6b.gif (671 bytes)TASQUES I RECURSOS TIC

bu6b.gif (671 bytes)Dossier de treball

El curs 2008/2009 vam elaborar un breu documental amb el material recollit per cinc alumnes nouvinguts per donar a conèixer les seves llengües maternes i fer visibles com les possibles diferències lingüístiques poden esdevenir semblances enriquidores per a la resta de l'alumnat.

El primer trimestre del curs 2009/2010 es va tornar a editar el documental.

PODEU VEURE EL DOCUMENTAL AQUÍ bu6b.gif (671 bytes)

 

PROJECTE "EL MEU PAÍS D'ALLÀ:

CINC RETRATS CULTURALS A LES ESCOLES DE CATALUNYA "

Aquest curs 2007/2008 formem part d'un engrescador projecte juntament amb set instituts més de Catalunya. Participem en l'elaboració de cinc documentals per donar a conèixer la realitat dels països d'origen de l'alumnat nouvingut.

El projecte parteix de l'ONG Aigua per al Sahel, que va guanyar amb aquesta proposta la segona edició del concurs Cercle Solidari, organitzat pels supermercats Condis. Cercle Solidari té com a finalitat donar suport als projectes que ajuden els col·lectius amb necessitats educatives especials i incentiven l'ús de les noves tecnologies.

Els documentals serviran com a eines pedagògiques per als instituts de secundària i ajudaran a trencar tòpics i a valorar la diversitat cultural.

Hi participem amb cinc alumnes: Daniela Cruz i Karen Jaramillo de Colòmbia (S1A i S2A), Tania Molibog de Rússia (S2A), Chunlai Luo de la Xina (S3B) i Carlos Ferreras de República Dominicana(S12).

bu6b.gif (671 bytes)El passat dia 29 d'abril de 2008 els vuit instituts implicats en el projecte es van trobar al Parc Güell, on es van fer activitats i es van lliurar regals i un diploma a cada participant

bu6b.gif (671 bytes)PowerPoint del Parc Güell

 

bu6b.gif (671 bytes)El dia 13 de març ens van visitar els companys de l'IES Infanta Isabel que participen en el projecte i d'aquesta manera ens vam poder conèixer. La Vanguardia va entrevistar el grup i la Televisió de Vilafranca va fer unes gravacions que posteriorment seran repartides a trenta televisions locals.

Reportatge emès per l'Hospitalet TV, dins el programa "Solidària"

PowerPoint de la trobada

 

bu6b.gif (671 bytes)Si voleu més informació sobre l'ONG Aigua per al Sahel, el projecte i els instituts col·laboradors, podeu visitar l'adreça http://www.xtec.cat/~tparicio/default.htm

bu6b.gif (671 bytes)També podeu conèixer de primera mà alguns dels nois i noies dels instituts implicats en "El meu país d'allà..." entrant al blog http://www.elmeupaisdalla.blogspot.com

bu6b.gif (671 bytes)A "La Vanguardia" del 5 d'octubre del 2008 apareix el reportatge "Nostalgia del país de allá" que parla del documental i entrevista alguns alumnes de l'institut.

 

PROJECTE "LES DUES CARES DEL MIRALL: PASSAT I PRESENT DELS NOSTRES ORÍGENS"

El curs 2005/2006, l'Aula d'Acollida i el curs 3A (grup adaptat) van fer un treball conjunt per conèixer els seus orígens. A l'assignatura de ciències socials els alumnes de 3A van treballar la immigració dels seus pares i avis (la majoria del sud d'Espanya). Van recollir el testimoni familiar en un treball de recerca força exhaustiu. Es van treballar conceptes com immigració, origen, causes dels moviments migratoris a Espanya (anys 50-60), la història de l'evolució demogràfica a Catalunya unida als moviments a nivell global (d'Amèrica del Sud, països de l'Est i Xina) i els motius d'aquesta onada migratoria.

A l'Aula d'Acollida es va reflexionar a nivell individual sobre els motius pels quals havien vingut a Catalunya, es va recollir l'odissea dels viatges, les sensacions que van tenir... En definitiva, ambdós grups van treballar de manera conjunta i es van adonar que allò que van viure els seus familiars es repeteix avui dia amb la immigració vinguda d'arreu del món. Els alumnes de l'A.A. es van sentir propers i entesos pels seus companys. Tota la feina va quedar recollida en un mural amb el títol de :

Els dos grups el dia de la festa que vam fer per celebrar la feina feta

El mural enllestit i penjat al suro de l'institut

Testimonis de familiars emigrats d'Espanya (3A)

Almeria1, Almeria2, Almeria3 Badajoz1, Badajoz2, Cordo1, Cordo2/ Còrdova1, Còrdova2, Còrd.1, Còrd.2

Granada1, Granada2, Granada3 Jaén1, Jaén2, Melilla1, Melilla2, Múrcia1, Múrcia2, Múrcia3

Testimonis dels alumnes de l'Aula d'Acollida

Argentina, Brasil, Equador1, Equador2, Moldàvia, Perú1, Perú2, Perú3, Perú4, República Dominicana, Xile, Xina1, Xina2

Tornar a pàgina principal