capçalera

Problemes Curiosos
Fòrum
PROBLEMES I CURIOSITATS

Aquí trobareu algunes curiositats i problemes divertits amb la seva solució.

L'emperador i els grans d'arròs.

Tot i ser unes de les anècdotes matemàtiques més conegudes, no deixa de ser fascinant. Aquí la teniu:

L'emperador d'un comtat volia premiar a un súbdit que li havia fet un favor i li havia salvat la vida. Quan aquest li diu que l'única cosa que vol és que posi en un tauler d'escacs un gra d'arròs en el primer quadrat, dos en el segon, quatre en el tercer, vuit en el quart, i així, duplicant cada vegada fins a recórrer tots els quadrats del tauler, el Rei descobreix que no aconsegueixen els granits d'arròs de tot el seu regne per poder satisfer la demanda del seu “salvador”.

Pregunta: Quants grans d'arròs hauria de col·locar en el taulell?

Els cigarrets de la senyora Dolors

La senyora Dolors, una gran fumadora durant molts anys, finalment va decidir deixar de fumar."Acabaré els vint-i-set cigarrets que em queden", es va dir, «i mai tornaré a fumar". El costum de la senyora Xiula era fumar exactament dos terços de cada cigarret. No va tardar gaire en descobrir que amb l'ajuda d'una cinta engomada podia enganxar tres burilles i fer un altre cigarret.

Pregunta: Amb 27 cigarrets, quants cigarrets pot fumar abans d'abandonar el tabac per sempre?

La desena tirada

Un dau comú té sis cares, de manera que la probabilitat que aparegui alguna d'elles és un sobre sis, o 1/6. Suposem que tires un dau nou vegades. Cadascuna d'elles cau amb la cara de l'1 cap amunt.

Pregunta: Quin és la probabilitat que la cara del 1 torni a aparèixer en la tirada següent? És més de1/6 o segueix sent 1/6?

Sense temps per a l'escola

L'Eddie va explicar al seu director que no tenia temps per anar a l'escola, i ho va argumentar així:

Dormo vuit hores diàries que, sumades, donen 122 dies per any. No hi ha classes els dissabtes ni els diumenges, que sumen 104 dies per any. Tenim 60 dies de vacances d'estiu. A més ,necessito tres hores diàries per menjar, això són més de 45 dies a l'any. I necessito almenys dos hores diàries de temps lliure, que sumen més de 30 dies a l'any. La summa dona 361 dies, sense contar els dies festius i els dies que estàs malalt. El director de l'escola no trobava cap error en les xifres de l'Eddie.

Pregunta:Pots explicar on està l'error?

Quins dos nombres enters (no fraccions) multiplicats entre si donen com a resultat 13?

Demostra de quina manera es pot tallar un pastís en vuit parts fent només tres talls de ganivet.

Dos nens són germans, van néixer el mateix dia, tenen els mateixos pares i són completament idèntics. Malgrat tot això, no són bessons. Pots explicar-ho?

Enllaços

edu