Mars Global Surveyor

Altímetre làser MOLA (Mars Orbiter Laser Altimeter)

Nous mapes de Mart

La resolució és d'uns 15 km a l'equador, i disminueix amb la latitud.
La precisió vertical és de menys de 5 m.

Conca d'impacte Hellas.
  Tharsis, una regió volcànica elevada, i Valles Marineris.
  Les terres baixes de l'hemisferi nord mostren relleus suaus. Potser van estar cobertes fa milions d'anys per aigua...
All images credited to: MOLA Science Team

Nov. 00

Valles Marineris

Credit: MOLA Science Team and NASA Goddard Space Flight Center Scientific Visualization Studio

El sistema de congosts de Valles Marineris tal com s'hi veuria mirant cap a ponent, cap a la regió elevada Tharsis. Les dades topogràfiques de l'altímetre làser MOLA han estat combinades amb els mosaics fotogràfics en color obtinguts per les naus Viking.

Nov. 00

Credit: MGS RS and MOLA Science Teams

Estructura interna de Mart

Mitjançant dades gravimétriques i topogràfiques ha estat possible obtenir aquest tall que mostra l'escorça de Mart al llarg del meridià de longitud 0°. El pol sud es troba a la dreta i el nord a l'esquerra. L'escala vertical ha estat molt exagerada: l'escorça té uns 40 km de gruix sota les planes septentrionals (blau) i 70 km sota les terres altes del sud (taronja). Arabia Terra queda en una posició intermija, com una província cortical independent. El límit global entre les terres baixes del nord i Arabia Terra no té relació amb cap diferència a l'estructura cortical.

Les regions baixes meridionals van ser en el passat zones d'alt flux calorífic, probablement a causa d'una intensa circulació convectiva de materials al mantell del planeta. És possible que el ràpid refredament alliberés grans quantitats de gasos i aigua, ajudant a produir un clima més càlid i humit que l'actual.