CEIP Torre d'En Reig
Ed.Infantil - Ed.Primària

Descripció de l'experiència «Tallers i racons de fotografia»

El treball «Esquitxos fotogràfics» ha estat guardonat amb un primer premi de fotografia escolarEl nostre centre és una escola rural que forma part de la ZER Canigó, i té tres classes: la classe de la Lluna (P3 i P4), la classe del Sol (P5, 1r i 2n) i la classe del planeta Urà (3r, 4t, 5è i 6è), i en total sumen 27 alumnes. Durant tot el 2n trimestre del curs 1999-2000 hem estat treballant la fotografia dins l'Àrea d'Educació Visual i Plàstica conjuntament amb tots tres grups. Les activitats les hem fet els divendres de 15 a 17 h., la qual cosa ens ha permès d'organitzar tallers i racons pels quals els nens i nenes anaven passant de forma rotativa.

Jocs amb la llum
A la primera sessió vam jugar amb la llum, com a element bàsic de la fotografia. Vam fer ombres amb el projector de diapositives, les vam resseguir amb ceres de colors i vam fer un mural. Vam observar com les ombres es feien grans o petites segons col·loquéssim els objectes a més o menys distància del projector, i vam comprovar com alguns materials deixen passar la llum, d'altres només una mica, i d'altres són opacs.

Cianotípia
Per tal que els nens observessin com actua la llum sobre el paper fotogràfic, vam
preparar uns papers amb una emulsió artesana cianotípica. Es tracta d'una emulsió sensible, de preparació molt senzilla i barata, d'ennegriment directe, la qual cosa fa que els nens comprovin de forma instantània com actua la llum sobre un paper sensible. Sobre aquests papers emulsionats amb la solució cianotípica, els nens van col·locar objectes i, amb l'ajuda d'una premsa casolana (una planxa, un vidre i unes pinces), els van exposar a la llum del sol del pati i van fer uns fotogrames molt xulos

La càmera obscura
Una altra de les activitats que hem portat a terme amb els nens i nenes ha estat la construcció d'una càmera obscura. Primer vam construir-ne una de grossa, per tal d'explicar com funcionava i poder observar al pati les imatges que es formaven a dintre de la càmera: els seus companys, els arbres, l'edifici de l'escola, etc. Després cada nen va fabricar la seva pròpia càmera obscura amb una capsa de sabates.

Laboratori fotogràfic
Durant tot el mes de febrer vam disposar de l'equip mòbil de laboratori fotogràfic de la delegació del PMAV de Girona. El vam instal·lar en un dels lavabos de l'escola que ens permetia fer-lo fosc fàcilment i on podien entrar en grups de 6 o 7 nens. Al laboratori vam fer fotogrames amb objectes diversos (fulles d'arbres, cordills, joguines, les pròpies mans dels nens, etc. ). Vam aprofitar l'equip mòbil per explicar als nens com funciona un laboratori fotogràfic i les eines i aparells que el composen (ampliadora, rellotge d'exposició, llum vermell, cubetes, pinces, líquids, etc.).

Aprendre a mirar
Pel que fa als punts de vista i lectura de la imatge, vam realitzar diverses activitats, partint de la capsa "Aprendre a mirar" del PMAV, com a material motivant. Vam projectar l'àudiovisual de les "Aventures d'un llapis" i vam jugar amb les fotografies d'objectes fotografiats des de diversos punts de vista que hi ha a la capsa. També vam jugar al dòmino visual que hi ha penjat a la pàgina web del PMAV de Girona, que consisteix en relacionar objectes vistos des de diferents punts de vista. També vam fer que els nens observessin i dibuixessin objectes vistos des de dalt, des de baix i de front.

Els mestres hem preparat les activitats consultant les experiències que hi ha penjades la pàgina web del PMAV, i hem mirat els vídeos "Àlbum de fotos" i "Aprendre a mirar: les primeres passes" editats pel PMAV. A partir de tot aquest material i els nostres coneixements sobre el tema, hem mirat d'adaptar-nos el màxim possible a les característiques particulars de la nostra escola per tal de poder treballar simultàniament amb nens i nenes de 3 a 12 anys

Responsables de l'experiència: Eva Roca, Ester Barbosa i Agustí Pérez