IES Rafael de Campalans
Fotografia. Lectura d'imatge
1r. ESO

Descripció de l'experiència «El nostre riu en imatges i paraules»

ex30.jpg (7798 bytes)

ex30bis.jpg (10460 bytes)

Clica per obtenir més informació

Un dia, de tres a cinc, vam anar al Ter amb 24 alumnes de 1r-C d’ESO. Ens vam repartir tres grups de vuit alumnes i els tres càmeres digitals.
Els alumnes van dedicar noranta minuts a buscar i capturar imatges. Les primeres imatges capturades reflectien plans generals, tota la perspectiva ocular. Després la mainada va començar a mirar a través de l’enquadrament del visor, concentrant-se en primers plans, jugant a descobrir detalls, perspectives i enfocaments sorprenents.
Cada màquina va acumular entre 20 i 40 imatges que els mestres (dedicant-hi dues hores cadascun) vam descarregar en baixa resolució (format jpg de 400 pixels) i vam guardar en un CD. El mestre de català va seleccionar i imprimir en color 36 imatges. També es va entretenir a trucar algunes imatges per comprovar la reacció dels alumnes.
 A partir de les imatges es va fer un treball de text per als 72 alumnes de 1r d’ESO,  treballant amb meitats de grup classe (12 alumnes) durant una hora lectiva.
Primer s’anaven passant dotze imatges, cadascuna acompanyada d’un full quadriculat (imatge dreta) on cada alumne/a apuntava el títol que li suggeria.
Després es va elegir per votació el títol que més agradava per a cada foto.
Tot seguit, cada alumne/a va escollir una imatge per a crear un poema líric rimat, de mètrica regular, que era el tema que en aquell moment treballàvem a la unitat 2 del crèdit comú de català. Algunes imatges no van inspirar ni un vers i d’altres van aplegar gran nombre de poemes. El mestre de català va fer una darrera selecció d’imatges amb títols suggerents i d’imatges amb poemes bonics, en va corregir l’ortografia i els va enviar a la pàgina web.

N’ha resultat un exercici divers i dinàmic, visual i textual, real i imaginatiu, proper i motivador, creatiu i evocador.

El resultat d'aquesta experiència es pot veure a la pàgina inTernet, un recurs compartit, sota els títols «El nostre riu en imatges i paraules» i «Les imatges impossibles del Ter»

Responsables de l'experiència:
garrofa.gif (1008 bytes) M.Angels Quintana i Argemí i Lluís Solé i Perich