Aquest treball ha estat realitzat
per un grup de tres alumnes amb necessitats educatives especials (NEE)
a l'aula d'educació especial (AEE) del CEIP Mª Àngels
Anglada, de Figueres. Els alumnes, de 10 anys, estan integrats al 5è
curs de Primària. Presenten NEE en els aspectes perceptius i d'orientació
espacial, en la comprensió lectora i en l'expressió escrita.
Reben atenció específica a l'AEE dues sessions setmanals,
on treballem aquestes NEE, d'acord amb la programació que elaborem
conjuntament la mestra d'educació especial i la tutora.
La programació del treball de l'AEE s'elabora tenint en compte
dos factors: les NEE dels alumnes, dissenyant activitats i estratègies
amb l'objectiu de superar aques NEE; i la programació de la classe
ordinària, amb l'objectiu de facilitar la integració dels
alumnes, en la mesura del possible, al treball de classe.
És en aquest marc de treball que, durant el segon trimestre d'aquest
curs, hem portat a terme l'experiència que presentem.
Objectius (com a educació
especial)
Incrementar l'autoestima
dels alumnes, facilintat-los oportunitats per demostrar que, tot i les
seves NEE, poden aportar elements importants i interessants als companys
i companyes i a l'escola.
Aprenentatge significatiu:
percebre la utilitat de l'expressió escrita.
Incrementar les
capacitats perceptives i d'orientació temporal (seqüenciació)
i espacial.
Competències bàsiques
MAV:
Aprendre a mirar
objectes des de diferents punts de vista (davant, darrera, de perfil,
des de dalt, des de baix).
Descobrir elements
bàsics del llenguatge fotogràfic i la seva funció
(plans, punts de vista, enquadrament, composició. Il.luminació...
Aprendre a produir
imatges fixes (fotografia) que mostrin objectes i persones des de diferents
punts de vista (angles de visió).
Ser capaç
de produir imatges fixes utilitzant diferents punts de vista.
Aprendre a observar
objectes des de diferents distàncies
Observar les relacions
que s'estableixen entre una imatge i el text que l'acompanya.
Ser capaç
d'incorporar les tecnologies MAV (presentacions multimèdia) en
les activitats curriculars
Saber utilitzar
els comandaments bàsics de la càmera de foto
Usar les funcions
d'un programari de retoc digital d'imatges digitals. Obrir i tancar
l'aplicació. Desar i recuperar el treball. Imprimir.
Competències bàsiques
TIC:
Usar
menús contextuals.
Crear i editar
un document amb un processador de textos.
Elaborar una presentació
senzilla.
Usar responsablement
les TIC.
Valorar els beneficis
personals i socials de les TIC.
Llengua catalana:
Elaborar i interpretar
textos instructius.
Utilitzar el vocabulari
propi de l'edat i l'específic d'altres contextos.
Comprendre ordres,
relats, explicacions orals.
Llegir per aconseguir
informació.
Aplicar les normes
ortogràfiques i les concordances.
Procés que hem seguit:
1. Plantejament
del treball:
1.1.
Experimentació amb la perspectiva dels objectes (què
vol dir perspectiva?, quines perspectives ens permeten identificar
millor els objectes?, aspectes que intervenen en l'identificació
d'un objecte: molt o poc habitual, entorn on està ubicat...)
1.2.
Planificació de les tasques a realitzar: decidir quins objectes
fotografiarà cadascú i des de quina perspectiva; fer,
individualment, les endevinalles corresponents als objectes que
fotografiarà cadascú; aprendre a utilitzar la càmera
fotogràfica MAVICA i fer les fotos; aprendre a muntar una
presentació POWER POINT i muntar-la.
2.1.
Escriptura, a la seva llibreta, de les dues endevinalles que permetin
identificar els dos objectes escollits per cadascú.
2.2.
Lectura, en veu alta, de les endevinalles. Acordar, col·lectivament,
la redacció definitiva.
3.
Ús de la càmera MAVICA:
3.1.
Explicació i demostració, per part de la mestra, dels
diferents elements de la càmera.
3.2.
Experimentació, per part dels alumnes: els elements de la
càmera (engegada/aturada, zoom, objectiu...), enquadrar,
enfocar...
3.3.
Realització, per part de cada alumne, de les fotos dels dos
objectes escollits, en les perspectives decidides (acordem fer-ne
dues o tres de cada perspectiva de cada objecte, per poder triar
després la que hagi quedat millor).
4. Expressió
escrita i comprensió lectora (text instructiu: instruccions d'ús
d'un aparell):
4.1.
Escriptura, cadascú a la seva llibreta, de les instruccions
d'ús de la càmera MAVICA, a partir de la seva experiència.
4.2.
Comprovació col·lectiva de la correcció de
les instruccions: cada alumne llegeix una instrucció, la
mestra fa exactament el que diu la instrucció llegida i acordem
si la instrucció reflecteix exactament l'acció a realitzar;
si cal, refem junts la instrucció i l'escrivim a la pissarra
quan tots hi estem d'acord.
4.3.
Comprovació col·lectiva de la correció de la
seqüència de les instruccions: la mestra fa la seqüència
escrita a la pissarra; col·lectivament, completem, reordenem
o modifiquem la seqüència fins que tots hi estem d'acord.
4.4.
Col·lectivament, els alumnes escriuen a l'ordinador (Adaptacions
WORD) el text de les instruccions. Es fa la revisió ortogràfica
i s'imprimeix el resultat.
4.5.
Aquestes instruccions escrites es faciliten a la resta de companys
i companyes de 5è, per fer fotos amb la càmera MAVICA,
sense cap explicació prèvia, per tal de comprovar
la validesa de les instruccions. Un cop cpmprovada, aquest text
passa a ser el text d'instruccions d'ús de la càmera
MAVICA per a tot l'alumnat del centre (Annex 1).
5.
Expressió escrita i comprensió lectora (agafar apunts)
5.1.
Explicació i demostració simultànies, per part
de la mestra, de l'elaboració d'una presentació POWER
POINT: obrir el programa; nova diapositiva; inserir imatge (des
d'un arxiu); inserir quadre de text, escriure-hi i modificar el
format del text; fer la composició de la diapositiva (tamany
i situació de la imatge i el quadre de text); desar la presentació,
posant´hi el nom acordat, en la carpeta acordada.
5.2.
Mentre la mestra va fent i explicant en procés, els alumnes,
a la seva llibreta, van "agafant apunts", escrivint el
procés. Saben que després ho hauran de fer ells sols,
només amb l'ajut dels seus apunts.
6. Elaboració
de la presentació POWER POINT
6.1.
Visualització, amb ajut de la mestra, de totes les fotos
per tal de triar aquelles que han sortit millor. Posem nom a les
fotos escollides. Els alumnes escriuen aquest nom a les seves llibretes
per saber quines fotos hauran d'inserir.
6.2.
Cada alumne, a partir dels seus apunts, elabora la part de la presentació
corresponent als seus dos objectes. Per al primer objecte, hi ha
suport i guia de la mestra; i es modifiquen els apunts, si cal.
Per al segon objecte, l'alumne ho fa el més autònomament
possible.
6.3.
Revisió ortogràfica del text de l'endevinalla, mitjançant
l'eina de correcció ortogràfica del Word.
6.4.
Revisió col·lectiva del treball resultant, modificant
allò que calgui fins a estar tots satisfets del resultat.
7. Presentació
del treball, per part dels alumnes, a l'aula d'ordinadors del centre,
a la resta de companyes i companys de 5è.
8. Impressió
del treball i confecció del quadern, per part de la mestra. El
quadern queda com a material de treball de l'AEE. I se'n confecciona
un segon quadern per a la biblioteca del centre.