iii8.gif (1456 bytes)A la pŕgina principal d'experičncies de centres

     
Centre:
CEIP M. Àngels Anglada
Camp:
Imatge
Nivell:
NEE
     
Descripció de l'experičncia «Endevina»
 

Aquest treball ha estat realitzat per un grup de tres alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) a l'aula d'educació especial (AEE) del CEIP Mª Àngels Anglada, de Figueres. Els alumnes, de 10 anys, estan integrats al 5è curs de Primària. Presenten NEE en els aspectes perceptius i d'orientació espacial, en la comprensió lectora i en l'expressió escrita. Reben atenció específica a l'AEE dues sessions setmanals, on treballem aquestes NEE, d'acord amb la programació que elaborem conjuntament la mestra d'educació especial i la tutora.
La programació del treball de l'AEE s'elabora tenint en compte dos factors: les NEE dels alumnes, dissenyant activitats i estratègies amb l'objectiu de superar aques NEE; i la programació de la classe ordinària, amb l'objectiu de facilitar la integració dels alumnes, en la mesura del possible, al treball de classe.
És en aquest marc de treball que, durant el segon trimestre d'aquest curs, hem portat a terme l'experiència que presentem.

Objectius (com a educació especial)

  • Incrementar l'autoestima dels alumnes, facilintat-los oportunitats per demostrar que, tot i les seves NEE, poden aportar elements importants i interessants als companys i companyes i a l'escola.
  • Aprenentatge significatiu: percebre la utilitat de l'expressió escrita.
  • Incrementar les capacitats perceptives i d'orientació temporal (seqüenciació) i espacial.

Competències bàsiques MAV:

  • Aprendre a mirar objectes des de diferents punts de vista (davant, darrera, de perfil, des de dalt, des de baix).
  • Descobrir elements bàsics del llenguatge fotogràfic i la seva funció (plans, punts de vista, enquadrament, composició. Il.luminació...
  • Aprendre a produir imatges fixes (fotografia) que mostrin objectes i persones des de diferents punts de vista (angles de visió).
  • Ser capaç de produir imatges fixes utilitzant diferents punts de vista.
  • Aprendre a observar objectes des de diferents distàncies
  • Observar les relacions que s'estableixen entre una imatge i el text que l'acompanya.
  • Ser capaç d'incorporar les tecnologies MAV (presentacions multimèdia) en les activitats curriculars
  • Saber utilitzar els comandaments bàsics de la càmera de foto
  • Usar les funcions d'un programari de retoc digital d'imatges digitals. Obrir i tancar l'aplicació. Desar i recuperar el treball. Imprimir.

Competències bàsiques TIC:

  • Què és?Usar menús contextuals.
  • Crear i editar un document amb un processador de textos.
  • Elaborar una presentació senzilla.
  • Usar responsablement les TIC.
  • Valorar els beneficis personals i socials de les TIC.

Llengua catalana:

  • Elaborar i interpretar textos instructius.
  • Utilitzar el vocabulari propi de l'edat i l'específic d'altres contextos.
  • Comprendre ordres, relats, explicacions orals.
  • Llegir per aconseguir informació.
  • Aplicar les normes ortogràfiques i les concordances.

Procés que hem seguit:

  • 1. Plantejament del treball:
    • 1.1. Experimentació amb la perspectiva dels objectes (què vol dir perspectiva?, quines perspectives ens permeten identificar millor els objectes?, aspectes que intervenen en l'identificació d'un objecte: molt o poc habitual, entorn on està ubicat...)
    • 1.2. Planificació de les tasques a realitzar: decidir quins objectes fotografiarà cadascú i des de quina perspectiva; fer, individualment, les endevinalles corresponents als objectes que fotografiarà cadascú; aprendre a utilitzar la càmera fotogràfica MAVICA i fer les fotos; aprendre a muntar una presentació POWER POINT i muntar-la.
  • 2. Expressió escrita (text poètic: l'endevinalla):
    • 2.1. Escriptura, a la seva llibreta, de les dues endevinalles que permetin identificar els dos objectes escollits per cadascú.
    • 2.2. Lectura, en veu alta, de les endevinalles. Acordar, col·lectivament, la redacció definitiva.
  • Què és?3. Ús de la càmera MAVICA:
    • 3.1. Explicació i demostració, per part de la mestra, dels diferents elements de la càmera.
    • 3.2. Experimentació, per part dels alumnes: els elements de la càmera (engegada/aturada, zoom, objectiu...), enquadrar, enfocar...
    • 3.3. Realització, per part de cada alumne, de les fotos dels dos objectes escollits, en les perspectives decidides (acordem fer-ne dues o tres de cada perspectiva de cada objecte, per poder triar després la que hagi quedat millor).
  • 4. Expressió escrita i comprensió lectora (text instructiu: instruccions d'ús d'un aparell):
    • 4.1. Escriptura, cadascú a la seva llibreta, de les instruccions d'ús de la càmera MAVICA, a partir de la seva experiència.
    • 4.2. Comprovació col·lectiva de la correcció de les instruccions: cada alumne llegeix una instrucció, la mestra fa exactament el que diu la instrucció llegida i acordem si la instrucció reflecteix exactament l'acció a realitzar; si cal, refem junts la instrucció i l'escrivim a la pissarra quan tots hi estem d'acord.
    • 4.3. Comprovació col·lectiva de la correció de la seqüència de les instruccions: la mestra fa la seqüència escrita a la pissarra; col·lectivament, completem, reordenem o modifiquem la seqüència fins que tots hi estem d'acord.
    • 4.4. Col·lectivament, els alumnes escriuen a l'ordinador (Adaptacions WORD) el text de les instruccions. Es fa la revisió ortogràfica i s'imprimeix el resultat.
    • 4.5. Aquestes instruccions escrites es faciliten a la resta de companys i companyes de 5è, per fer fotos amb la càmera MAVICA, sense cap explicació prèvia, per tal de comprovar la validesa de les instruccions. Un cop cpmprovada, aquest text passa a ser el text d'instruccions d'ús de la càmera MAVICA per a tot l'alumnat del centre (Annex 1).
  • Què és?5. Expressió escrita i comprensió lectora (agafar apunts)
    • 5.1. Explicació i demostració simultànies, per part de la mestra, de l'elaboració d'una presentació POWER POINT: obrir el programa; nova diapositiva; inserir imatge (des d'un arxiu); inserir quadre de text, escriure-hi i modificar el format del text; fer la composició de la diapositiva (tamany i situació de la imatge i el quadre de text); desar la presentació, posant´hi el nom acordat, en la carpeta acordada.
    • 5.2. Mentre la mestra va fent i explicant en procés, els alumnes, a la seva llibreta, van "agafant apunts", escrivint el procés. Saben que després ho hauran de fer ells sols, només amb l'ajut dels seus apunts.
  • 6. Elaboració de la presentació POWER POINT
    • 6.1. Visualització, amb ajut de la mestra, de totes les fotos per tal de triar aquelles que han sortit millor. Posem nom a les fotos escollides. Els alumnes escriuen aquest nom a les seves llibretes per saber quines fotos hauran d'inserir.
    • 6.2. Cada alumne, a partir dels seus apunts, elabora la part de la presentació corresponent als seus dos objectes. Per al primer objecte, hi ha suport i guia de la mestra; i es modifiquen els apunts, si cal. Per al segon objecte, l'alumne ho fa el més autònomament possible.
    • 6.3. Revisió ortogràfica del text de l'endevinalla, mitjançant l'eina de correcció ortogràfica del Word.
    • 6.4. Revisió col·lectiva del treball resultant, modificant allò que calgui fins a estar tots satisfets del resultat.
  • 7. Presentació del treball, per part dels alumnes, a l'aula d'ordinadors del centre, a la resta de companyes i companys de 5è.
  • 8. Impressió del treball i confecció del quadern, per part de la mestra. El quadern queda com a material de treball de l'AEE. I se'n confecciona un segon quadern per a la biblioteca del centre.
  

garrofa.gif (1008 bytes)  CEIP M.Àngels Anglada
garrofa.gif (1008 bytes) Montse Blasi

      
A l'experičncia anterior A l'experičncia següent