Competències
bàsiques relacionades |
- Descobrir elements bàsics del llenguatge fotogràfic
- Aprendre a produir imatges fixes que
mostrin objectes i persones des de diferents distàncies i
angles de visió
- Aprendre a observar objectes des de diferents distàncies
- Aprendre a associar imatges parcialitzades amb el seu conjunt
corresponent
- Practicar amb els enquadraments, les
planificacions i els punts de vista per observar les diferents
possibilitats de manipular la realitat
- Mitjançant exercicis de parcialització d'imatges, adonar-se
de que la imatge resultant és només un fragment de la realitat
- Experimentar diverses formes de modificar
la representació de la realitat manipulant diferents elements:
l'enquadrament, el punt de vista, la il.luminació, etc...
- Realitzar exercicis de trucatge de les imatges per entendre
com es pot manipular la representació de la realitat
- Començar a descobrir que darrera de
qualsevol representació de la realitat s'hi amaga la intenció
de les persones que produeixen el missatge
- Començar a descobrir els elements bàsics
del llenguatge de la fotonovel.la
- Observar les relacions que s'estableixen
entre una imatge i el text que l'acompanya
|
Aquest projecte consisteix en l'elaboració d'una
endevinalla amb dues eines: Macromedia Flash i Macromedia Dreamweaver.
Durant la Jornada Tècnica s'elaboren les endevinalles (una endevinalla per assistent
interessat/da). Aquest treball col.lectiu pot integrar-se dins un projecte
molt més ampli als centres educatius. D'aquí la importància de fer
l'endevinalla amb les plantilles i indicacions que trobaràs en aquest
apartat.

Els continguts curriculars que s'hi treballen
són bàsicament de l'àrea de llengua, podent-se centrar en: llenguatge
descriptiu; llenguatge poètic: estrofa, mètrica,
ritme, rima; vocabulari; ortografia; recursos estilístics bàsics (comparació,
metàfora....), sempre segons el nivell dels alumnes i els objectius
educatius a aconseguir. Si les endevinalles corresponen a sèries
concretes (les eines, les parts del cos...) poden tractar-se aspectes
colaterals d'altres àrees (coneixement del medi natural o social...)
Aquest projecte es pot relacionar fàcilment amb el treball
a l'aula per racons, i té les següents parts:
Des del punt de vista de l'assistent a la Jornada
Tècnica:
- Elaboració de les endevinalles amb Macromedia
Flash i Macromedia Dreamweaver
Des del punt de vista del/la mestre/a a l'aula:
- Impressió i plastificació o enquadernació de
les endevinalles en color, elaborant un dossier d'endevinalles.
- Impressió dels fulls de respostes pels alumnes.

- Establiment d'un sistema organitzatiu amb els
alumnes a l'aula per resoldre les endevinalles, la comprovació de les
respostes i l'avaluació del procés.
Des del punt de vista de l'alumne a l'aula
- Lectura de la informació (llengua escrita i pla
de detall de l'objecte)
- Resolució de l'endevinalla (resposta gràfica i
escrita, raonament de resposta)
- Comprovació de resultats (pla sencer de l'objecte)
- Contrast entre la resposta donada i l'esperada
(resposta gràfica i escrita, raonament de la resposta)
El procediment que segueix l'alumne a l'aula
per realitzar aquesta activitat podria ser el següent:
- Rep per escrit dues informacions visuals:
- una imatge, que és un pla de detall no
contextual d'una part de l'objecte motiu de l'endevinalla.
- un text amb unes determinades
característiques que complementa la informació que aporta la
imatge.
- Elabora les hipòtesis que li permeten resoldre
l'endevinalla i les concreta en dues respostes escrites (què és i
perquè penses que ho és) i una resposta gràfica (un dibuix-esquema)
- Comprova les hipòtesis davant el document
electrònic generat en aquesta jornada tècnica (les endevinalles) a
l'aula d'informàtica o a l'ordinador de la classe.
- Si la seva resposta no coincideix amb la resposta
esperada raona les causes del seu error o defensa la seva resposta.
El resultat del procés és un conjunt
d'endevinalles agrupades per nivells educatius que es posa a disposició
de qui les vulgui utilitzar per muntar un racó de llengua, o pel que
cregui oportú.
|