Propostes al voltant dels SAAC

És una proposta on és indistint l'etapa que l'haguem de fer servir. Dependrà de les capacitats comunicatives dels alumnes amb què treballem als nostres centres.

Els Sistemes Alternatius i/o Augmentatius de Comunicació (SAAC) estan dissenyats per persones amb problemes de comunicació, llenguatge o parla. En una gran majoria de centres (no només centres específics CPEE) hi ha alumnes que en poden ser usuaris, degut a la seva discapacitat motora, o d'altres trastorns de desenvolupament com poden ser el retard mental, l'autisme o els dèficits específics del llenguatge, i que per tant no poden accedir al llenguatge oral de manera normalitzada.

Objectius generals
  • Instaurar o ampliar els canals de comunicació social de les persones amb alteració o impossibilitat de parlar, col·laborant així a una millor qualitat de vida.
Competències bàsiques TIC-EA relacionades
  • Produir missatges audiovisuals utilitzant recursos gràfics específics.
  • Comprensió de missatges expressats amb imatges.
  • Associar imatges a missatges.

Els SAAC es poden classificar, segons la seva utilització, en dos tipus:

  • Comunicació alternativa, quan aquests sistemes substitueixen totalment el llenguatge i la parla;
  • Comunicació augmentativa o complementaris, quan fem referència a una comunicació de suport o ajuda. El mot augmentativa ressalta que l'ensenyament de les formes alternatives de comunicació té un doble objectiu: promoure i reforçar la parla i proporcionar un mitjà de comunicació mentre aquesta no apareix.

Trobem diferents SAAC:

Sistema de signes manual: es poden establir codis gestuals. Estan oberts a tots els implicats amb el treball dels alumnes: pares, mestres....

Signes Senyal: serveixen per assenyalar les activitats o esdeveniments que tindran lloc a continuació i s'utilitzen per tal d'informar a l'alumne sobre què succeirà d'immediat: anticipació. Poden ser amb objectes reals (referencials), fotografies o signes SPC.

Podem categoritzar el sistema de signes gràfics en dos grans grups:

  • Signes-senyal amb objectes tangibles o referencials. Els signes tangibles són objectes reals. L'alumne associa els signes amb una activitat concreta, la qual cosa li permet anticipar una activitat a realitzar i comunicar les seves preferències, si escau..
  • Signes-senyal amb pictogrames SPC
    El Sistema Pictogràfic per a la Comunicació (SPC) és un sistema de símbols logogràfics (cada paraula es representa amb un dibuix o icona). La paraula, i no la lletra, constitueixen la unitat més petita del llenguatge. És el sistema de comunicació que més possibilitats ofereix, gràcies a la senzillesa i transparència dels pictogrames. És un sistema de símbols internacional. El SPC té al voltant de 3.000 signes gràfics que són dibuixos simples fets en negre sobre blanc i cadascun d'ells representa un concepte. Al damunt hi tenen la paraula escrita. Excepcionalment, quan el concepte és molt abstracte, només s'escriu la paraula. Són dibuixos molt semblants a la realitat o al objecte que representen. Igual que altres sistemes, els símbols poden ser combinats, o bé adaptats en cada cas.

Aquests símbols es presenten en diferents mides: 8x8, 5x5 i 2'5x2'5 cm. Es poden adaptar les mides en funció de les necessitats de cada cas.

Els símbols es representen dividits en 6 categories, cada una de les quals és aconsellable que s'estableixi de diferent color:

Aquesta categorització facilita la localització dels signes, ajuda a l'estructuració de frases, i fa que la comunicació sigui més atractiva.

Vegeu algunes propostes relacionades que podeu dur a terme als vostre centre.

Fotografia. El treball de fotografies ens permet anticipar la situació, relacionar imatge amb l'objecte real, fer demandes.... Serviran com a prèvies al símbol, o suport al gest.

Signes-senyal amb signes tangibles, fotografies i signes SPC. Segons cada cas i la diversitat del grup d'alumnes dins una mateixa aula es pot optar per plafons on cada missatge es reforci amb signes tangibles, fotografies i pictogrames SPC.

El taulell Informatiu. Adequat tant a aquells que necessiten d'un sistema alternatiu o augmentatiu de comunicació com aquells que poden accedir al codi escrit. Amb aquesta eina aconseguim, per mitjà d'una rutina diària, l'adquisició d'estructures comunicatives bàsiques; crear estructures lingüístiquesfuncionals en l'alumne que té un llenguatge oral i escrit pobre; crear estructures comunicatives funcionals en l'alumne sense llenguatge oral; potenciar l'adquisició de la parla en els alumnes que estan iniciant un llenguatge verbal; possibilitar l'anticipació d' activitats i reconèixer diferents mitjans de comunicació: fotografia, símbol, lectoescriptura, gest ...

Ens caldran ajuts tècnics que per afavorir la comunicació (instruments mecànics o electrònics dissenyat perquè la persona pugui comunicar-se millor), sigui augmentant o bé substituint la parla oral; són bàsics per algunes de les propostes que presentem al voltant dels SAAC



© Les propostes de formen part dels materials de la 5a. sessió de SAIP 04/05: Els mitjans audiovisuals amb alumnes amb NEE, experimentats al CPEE Ventijol de Blanes; CPEE Font de l'Abella de Girona; CPEE Els Àngels de Palamós; CPEE Can Rigol del Prat de Llobregat; CPEE Ramon Suriñach de Ripoll.