|

L'EUROPA
DEL MOMENT
- A les darreries del XIX hi ha
una època de creixement, amb la naixent industrialització,
les colonitzacions d'Àfrica i Amèrica, l'expansió
econòmica, la bonança política, els avenços
científico-tecnològics i el gran creixement demogràfic.
- En canvi, entre 1900 i 1940 es
produeixen crisis de tots tipus: la 1ª guerra mundial (1914-1919),
l'augment del socialisme i l'anarquisme, les primeres organitzacions
sindicals... La Revolució Russa del 1917 fa néixer la
URSS. També neix el feixisme de Benito Mussolini a Itàlia,
i el nacionalsocialisme d'Aldolf Hitler a Alemanya.
|
 |
La màquina
de vapor
|
|
 |
La dama
del rellotge (art nouveau)
|
|
EL
MODERNISME ARTÍSTIC D'EUROPA (1890-1910)
-Té diferents noms segons
els països: Art Nouveau a França, Modern Style
a Anglaterra (o Art Déco), Jugendstil a Alemanya...
-Cerca l´Art per l´art
, a tots els nivells artístics (arquitectura, escultura, pintura,
literatura, orfebreria, mobiliari, etc.). Li agrada la fantasia, la
subjectivitat, és malencònic, cerca el plaer en la contemplació
de l´art (i tot això no deixa de ser una ressurecció
d´ideals romàntics).
-El medievalisme neogòtic
de l´arquitectura apareix com a reacció contra la vulgaritat
industrial. S´imita la natura (formes corbes, cops de fuet, paons
reials, garses, cignes, papallones) amb les seves superfícies
sinuoses i modelades, les asImetries, la decoració de façanes...
|
LA
LITERATURA MODERNISTA A EUROPA
-En Literatura hi ha un seguit de
corrents caracteritzats per l´horror cap a la ciència i
la tècnica. Utilitzen el somni, la llibertat, l´espontaneïtat,
la sinceritat, l'irracionalisme, la malenconia, l´individualisme.
Estan fascinats per la natura, però també per la necrofília
(tot allò relacionat amb la mort).
-Hi ha dos tipus de posicions envers
la humanitat: alguns modernistes pensen que l´art no pot transformar
la societat ( i d´això se´n diu una actitud estètica),
i llavors decideixen viure en una torre d´ivori, rebutjant les
normatives, buscant l´art-total, que reuneix diversos arts o gèneres
en una sola obra (òpera, teatre, cine, fotografia, poemes en
prosa) i s´evadeixen amb Paradisos artificials .
-En canvi, hi ha altres artistes
modernistes que pensen que l´artista és un superhome, una
mena de guia, profeta o messies salvador de la societat . Per tant,
la seva funció és la d'ensenyar el veritable camí
a la resta de la gent i, en fracassar, se senten frustrats o menyspreats.
|
 |
F. Nietzsche,
el filòsof que va crear la teoria del superhome
|
|
 |
Oscar Wilde,
escriptor anglès
|
|
UNA
MANERA DE SER...
- En general, el modernista típic
de l'època té una actitud rebel, encara que de vegades
és només una "posa". Gasta un posat melangiós
(el famós "spleen"
de Charles Baudelaire). Fa viatges-fugida cap a l´estranger, se
suïcida, és afí a l´anarquisme.
-Duu una vida bohèmia
, al marge de les convencions socials ( viu als barris de Montmartre
o el Quartier Latin de París, per exemple; va a veure
cabarets i revistes musicals, pren alcohol i drogues, freqüenta
les dones de "mala vida"...).
-També apareix la figura
del dandi ,
que duu una vida artística (Òscar Wilde, Ramón
M. del Valle-Inclán, Gabrielle d´Annunzio, en són
un exemple).
|
El Modernisme a Europa és
una suma de diversos corrents , pictòrics i literaris, que són:
Decadentisme
|
Vitalisme
|
Simbolisme
|
Parnassianisme
|
Pre-rafaelitisme
|
FRANÇA
I ANGLATERRA
|
ALEMANYA
i P. NÒRDICS
|
FRANÇA
|
FRANÇA
|
ANGLATERRA
|
Moviment
literari
|
Moviment
literari i filosòfic
|
Art i literatura
|
Moviment
poètic
|
Pictòric
i literari
|
Culte a la
bellesa, evasió del món real, atracció per
la mort, el morbós, el pervers, el corrom put, exaltació
del sadomasoquisme, el pecat, les escenes tremendistes (com matar
la mare).
Atracció
pels contrastos (innocència + perversió, dona angelicatta+
dona vampir o fatal).
Dones boges,
tísiques, morfi- nòmanes...
Menyspreu de
les convencions socials, hedonisme, abúlia, neurosi, erotisme
exagerat i patològic, primitivisme, exotisme, curiositat,
irracionalisme, ironia, bellesa del cantó obscur.
"Ser humà
és ser contra natura"
|
El cristianisme
és la moral dels dèbils i esclaus i no funciona
perquè està basat en el Bé i el Mal.
El vitalisme
és la filosofia de la voluntat : moral aristocràtica
del super-home, el geni, l´intel.lectual, l´únic
lúcid davant la societat.
Són
antidecadents i antidemocràtics (per això seran
la llavor del fei xisme)
Emocions morboses,
visions,frus tració davant la massa immobilista, reac-
cionària, indiferent.
Té una
moral pròpia, per sobre de la dels humans: viure el present,
barrejar plaer i dolor, l'erotisme lliure i alegre....
|
Les emocions
no es comuniquen directa- ment sinó amb sím bols
personals. L´autor suggereix i el lector ho capta per intuïció,
inconscient ment.
Cerquen la
Bellesa Absoluta i Ideal,estan plens de misteri i hermetisme.
Tardor, tristesa,esllanguiment, boires, avorriment.
|
La bellesa
és veritat,els agrada la mitologia clàssica.No s´expressen
sentiments, sinó sons i colors.
|
Parlen de la
cavalleria medieval, els paradisos amb àngels, la dona
angelicatta, llegendes artúriques, el camp.
Barregen religió
i erotisme, símbols morbosos o desagradables , amb la natura
ideal (barques,fades, llacs, aigües encantades, colors verds
i blaus, mort, crisantems, visions, somnis )

Persèfone,
de D.G. Rossetti (detall)
|
Llenguatge
culte i refinat Sitnaxi complicada, imatges difícils, sinestèsies,
no puntuació, tipografia especial, musicalistat, art per
l´art.
|
No donen
importància a l´estil.
|
Mots màgics,
frases musicals,sonets, vers lliure. No té sintaxi, ni
temps ni descripcions, només associacions i analogies,
colors matisats i indefinits, sinestèsies.
|
Artificial,
sonor, ri mat,de gran perfecció formal,retòrica,sonetpoesia
freda, impersonal,,serena, equili- brada.
|
extra-temporal,naïf,
ingenu,gòtic,literatura pintada amb sensoria- litat.
|
Charles Baudelaire,
Òscar
Wilde.
|
Friedrich Nietzsche(filòsof),
Enrik Ibsen (dramaturg)
|
Mallarmé,
Verlaine, Elliot, Rimbaud, Yeats, D´Annunzio, Maetterlink,
Rilke, Juan Ramón Jiménez, Valle- Inclán.
|
Leconte de Lisle ,
Sully Proud- home (poetes)
|
Ruskin,
Dante Gabriel Rossetti
(pintors)
|

Charles
Baudelaire
|

Henrik Ibsen
|

Rainer Maria
Rilke
|

Leconte de Lisle
|

Dante Gabriel Rossetti
|
|
CONTEXT
HISTÒRIC A ESPANYA
-Durant el XIX Espanya està
en decadència, tancada a Europa. Pateix guerres civils (com la
3ª guerra carlina), canvis de govern, pronunciaments militars.
Durant el regnat d´Alfons XII hi ha l´alternança
de govern entre liberals i conservadors. Només hi ha industrialització
a Catalunya i País Basc. És una època de corrupció
i retòrica parlamentària, amb els grups de pressió
tradicionals (terratinents, exèrcit i clergat), que provoquen
l´immobilisme. Els camperols i obrers tenen ideals revolucionaris.
- El 1898 es produeix la pèrdua
de Cuba i Filipines. El grup intel.lectual de la "Generación
del 98" prova la revifalla mitjançant la literatura,
però a principis del XX hi ha les famoses "dues Espanyes"
d'Antonio Machado (classes altes contra esquerra revolucionària).
-Durant el XX té lloc a la
2ª República (1931) s´enfronten molt els dos grups
i esclata la guerra civil (1936-39)
|
 |
Els
escriptors de la generació del 98, de dalt a baix i d'esquerra
a dreta: Antonio Machado i el seu germà Manuel, Miguel de
Unamuno, Ramon M. del Valle Inclán, Azorín i Pío
Baroja
|
|
 |
Bomba anarquista
al Liceu
|
|
CONTEXT
HISTÒRIC A CATALUNYA
-A Catalunya també és
una època convulsa: es produeixen atemptats anarquistes a Barcelona
a finals del XIX, la Setmana Tràgica (1909), diverses vagues,el
pistolerisme de la patronal als anys 20, etc.
-Neix el catalanisme polític
, a partir de la desconfiança vers el govern central i la defensa
dels interessos econòmics catalans. Primer hi ha la Lliga Regionalista
d´Enric Prat de la Riba (1901), hegemònica durant vint
anys, burgesa, conservadora. Obté un cert autogovern (anomenat
Mancomunitat de Catalunya 1914-23) que es talla amb la Dictadura del
general Primo de Rivera (1923-27).
-A la 2ª República hi
ha un nou autogovern, però el partit protagonista és ara
l'Esquerra Republicana de Catalunya, de Francesc Macià, primer
president de la Generalitat de Catalunya restaurada. La derrota republicana,
durant la Guerra civil, tanca aquest període.
|

DEFINICIÓ
-A finals del XIX els modernistes
volen obrir Catalunya a Europa.Volen tot el que sigui modern, només
pel sol fet de ser-ho, i trencar amb la Renaixença, que ells
consideren endarrerida, transformant la cultura catalana en moderna,
nacional i europea.
ANTECEDENTS
-Antecedents filosòfics:La
filosofia de Schopenhauer (diu que la realitat és irracional
i malèvola, caòtica) i Nietzsche
(amb les seves teories revolucionàries sobre la mort de Déu
i el superhome) . Tot això esdevindrà la metàfora
de l´isolament de l´artista enfront la societat.
-Antecedents literaris: l´escriptor
francès Gustave Flaubert, autor de Madame Bovary,
considerat sempre realista, és crític amb la societat,
sobretot amb la neciesa individual, i destaca la bellesa de la imaginació
i la perfecció de l´expressió, per la voluntat d´elevar-se
per damunt del quotidià amb l´art.
|
 |
Arthur Schopenhauer
|
|
 |
Interior
a l'aire lliure, de Ramon Casas
|
|
COM
SÓN ELS MODERNISTES CATALANS
-Burgesos, iconoclastes,
combatius, bohemis, ambiciosos i cultes, pintors (Ramon Casas),
literats, arquitectes (Antoni Gaudí), músics (Enric
Morera).
-Són fills de
la burgesia, rics amb hàbits refinats i estil. Volen trencar
amb els designis professionals paterns (la botiga, la fàbrica)
i seguir la vocació artística, perquè són
amants de l´Ideal, enfront del materialisme social.
-Introdueixen els autors
teatrals Ibsen i Maeterlinck, el filòsof F.Nietzsche,
el músic Richard Wagner .
-Van vestits amb barret
d´ales amples, vestit balder, cabells llargs i greixosos i pipa.
Són joves, catalanistes, seriosos, els agrada fer esport, van
a exposicions, estrenes, concerts, conferències, viatgen a París,
llegeixen i escriuen en revistes catalanes, són esquerrans (
" de paraula", perquè respecten els valors catòlics),
passegen en grup per les Rambles, organitzen homenatges i festes...
|
IDEOLOGIA
-Hi ha dos grans grups de modernistes:
ELS
DECADENTS
- Apareix la bohèmia a Catalunya
(a Europa existia de feia temps), però n´hi ha de "
daurada" i de "negra ". 
-L´artista és "un
despert entre adormits", confrontat a la massa, però no
pot transformar el món, fa de l´Art la seva Religió
i de la seva vida una obra d´art, s´evadeix en la seva torre
d´ivori, buscant la Bellesa absoluta.
-Fan festes modernistes a Sitges
on exposen pintures,
inauguren el Cau Ferrat (museu de Rusiñol, ple de peces de ferro
, però també la seva "vivenda d´estitueig"),
representen obres de teatre seves o de Maeterlinck ,
fan processons amb quadres de El Greco acabats de comprar, estrenen
pseudo-òperes (des del 1892 al 1899)...
|
 |
La bohèmia
daurada.
Pintura de
Ramon Casas
|
|
 |
Revista
de Valentí Almirall
|
|
ELS VITALISTES O
REGENERACIONISTES
-Culpen els castellans de la situació
de Catalunya, són esquerrans i segueixen a Valentí
Almirall, consideren que els catalans són avançats
i aris i els castellans, semites.
-Parlen de sol naixent, joventut,
foc, cims, cants d´alegria, contra la feblesa i morbositat dels
decadents. Pensen que Barcelona és cosmopolita i avançada,
ataquen els Jocs Florals i el regionalisme català.
-Alguns representants d´aquest
grup foren: Joan Maragall (més conservador, però),
Alexandre Cortada, Ignasi Iglésias. Ataquen la
monarquia, Idolatren Nietzsche, Ibsen
i D´Annunzio, fan assaig i teatre per compromís
social .
-L'atemptat amb bomba del Liceu
i el Procés de Montjuïc ,
els fa exiliar-se i empenedir-se. Acaben identificant-se amb el camp
i la innocència perduda i donen lloc a la novel.la " mascle."
|
LA LLENGUA PER ALS
MODERNISTES
- Troben que la llengua de la Renaixença
és carrinclona, però no es posen d´acord sobre quin
model de llengua cal, perquè són individualistes i anarcos.
-Joan Maragall no té
riquesa lèxica, perquè ell treballa amb la "paraula
viva", la llengua depurada i seleccionada.
-En la novel.la simbòlica
es fa servir la "llengua mascle" ,
però no té ambició de ser model.
-Joaquim Ruyra
és , de tots, qui té una llengua més rica.
|
 |
Joaquim
Ruyra
|
|
 |
Setmanari "Pèl
i Ploma"
|
|
ETAPES
DEL MODERNISME CATALÀ
PRIMER
PERÍODE
- El primer període se situa
a la darrera dècada del XIX. La primera vegada que surt el nom
"MODERNISME" és el 1884 a L´Avenç,
i el 1892 ja hi ha un grup d´intel.lectuals i artistes catalans,
com Maragall, Casas i Rusiñol que fixen les bases del
Modernisme i volen una Catalunya "oberta, original i reformadora".
- Barcelona és el màxim
exponent europeu del Modernisme, que ja està triomfant internacionalment
en l´Exposició
Universal de 1900 a París.La burgesia creu en l´acumulació
del capital i l´ètica de l´estalvi però apareix
el consum, el centre urbà es desplaça a l´Eixample
i despeguen l´arquitectura, l´escultura, la pintura, la
joieria, el disseny del vidre , del moble, dels escenaris, ceràmica,
forja, paviment, cartellisme, música... moltes arts considerades
"secundàries" anteriorment. Tenim
els arquitectes Gaudi, Domènech i Montaner, Puig i Cadafalch,
l´escultor Llimona, els pintors Casas i Nonell,
el cartellista Alexandre de Riquer (primers dibuixos publicitaris,
ex-libris), el músic Morera.
-La seva revista més important
fou L´Avenç, on Fabra iniciaria la campaya de reforma
lingüística. També les reviestes Catalònia
, Joventut, Quatre Gats i Pèl i ploma .
-Es relacionen literatura i arts
plàstiques:hi ha escriptors que són pintors (com Rusiñol
o Apel.les Mestres).
|
SEGON
PERÍODE
-Segon període: la Consolidació,
durant la primera dècada del XX,que es clou amb la mort de
Maragall i Nonell, el 1911 . Aquesta segona part és la més
important pel que fa a la narativa simbòlica, per buscar el que
s´amaga darrera la realitat, allò misteriós que
només es pot captar amb el sentiment i la intuïció
.
-El llenguatge ja no és referèncial,
sinó suggestiu, mitjançant la metàfora i el símbol,
la prosa poètica. L´individu està situat entre el
Bé i el Mal, lluitant tràgicament per sortir-ne victoriós,
però impotent per reeixir del caos, posar ordre i viure en harmonia
amb el món, i acabant amb la seva destrucció física
o espiritual . I s´ajunta amb la sordidesa naturalista de l´ambient,
afegint una càrrega eròtica , de ritual sacríleg.
-Temes propis de la novel.la modernista d´aquest període:
individu contra societat (artista messiànic i vitalista o heroi
contra la massa aborregada o amorfa, amb inèrcia, però
també contra els dirigents reaccionaris, a qui anomena "els
adormits", "els morts"), la sequera (simbòlicament),
el sacrilegi, l´ascensió-el descens (cap a la muntanya,
en elevació ascètica, o per l´aïllament social,
fent el camí del calvari...). En aquest període s´escriuen
les millors novel.les.
|
 |
Retrat
d'Isidre Nonell
|
|
 |
Joieria
modernista
|
(web realitzada durant el segon
trimestre de 2005)
|
DARRER
PERÍODE
-Darrer període o final del
moviment: El Modernisme comença a caure en el que abans criticaven:
es fan mantenedors dels Jocs Florals, hi guanyen premis, escriuen en
castellà per arribar als obrers, les revistes es tornen de dretes,
la burgesia ha assimilat totes les seves propostes plàstiques,
la Lliga de Catalunya edita revistes amb disseny modernista i el 1906
comença a cuallar el Noucentisme, que confluirà amb la
política i contribuirà a marginar els modernistes, que
faran pinya amb els autors romàntics i realistes que encara queden...
|
Pel que fa a la literatura, veiem
com es van desenvolupar els
diferents gèneres
(web realitzada entre maig i
juliol de 2005)
|