1. OBJECTIUS GENERALS DE LA WEBQUEST "LA VOLTA AL MÓN DELS MITES AMB LARA CROFT"
1
|
Prendre consciència de les possibilitats que ofereix Internet
de cara a l'aprenentatge actiu, a través de procediments com
la lectura, el resum, la comparació, l'anàlisi crítica,
etc. de pàgines web.
|
2
|
Treballar la mitologia des de diferents vessants interdisciplinars, tals com les ciències socials, la llengua i la literatura (catalana, castellana i anglesa) , l'ed. visual i plàstica,etc. |
3
|
Posar
en pràctica diferents eines de la tecnologia de la informació,
tant per a construir el coneixement com per a presentar-lo en diversos
formats.
|
4
|
Plasmar
els coneixements adquirits en diversos textos de creació pròpia
|
5
|
Treballar
en petit grup, utilitzant alguna tècnica de treball cooperatiu.
|
2. ALUMNES A QUI VA DIRIGIDA
Aquesta webquest va dirigida als alumnes de 2n cicle d´ESO, preferiblement de 4t d´ESO. Pot ésser treballada
des de l'àrea de Ciències Socials, de Llengua i Literatura Catalana, de Llengua i Literatura Castellana, o bé de
Religió i Ètica. També conté alguns exercicis que demanen un bon coneixement de la llengua anglesa.
3. ORGANITZACIÓ DELS ALUMNES, DELS RECURSOS, DE L'ESPAI I DEL TEMPS
Es proposa un treball a l'aula d'Informàtica, amb els alumnes distribuïts en grups de 3 persones. Cada grup
ha de poder disposar d'un ordinador, com a mínim, connectat a Internet, i d'una impressora en xarxa, a més
d'un espai propi de taules i cadires per a treballar simultàniament amb la tasca d´ordinador. Cada grup ha
de tenir un disquet i dominar el treball amb processador de textos, per tal d'elaborar tot el material escrit
que serà part de l'avaluació final. La temporització del procés de treball és molt variable, depenent del nivell
intel.lectual de cada grup, i en la majoria d´activitats hauria de ser d´una hora, però cal subratllar que pot no
ésser suficient en alguns casos , i convindria acompanyar la tasca de l'aula amb la feina a casa,per no allargar
excessivament la durada del procés.
4. AVALUACIÓ
Seria preferible que els alumnes coneguessin les rúbriques d´avaluació abans de començar la tasca, perquè
això ha de repercutir en la qualitat del producte final. Per tant, el primer dia , convindria que les llegissin.
5. ASPECTES A TENIR EN COMPTE DURANT EL PROCÉS DE TREBALL
El treball consisteix a presentar un dossier, escrit a ordinador, que vagi contemplant cada activitat, i que vagi
acompanyat d´elements visuals, extrets de les webs treballades (s´hauria de fer servir un programa de dibuix, que
tingui captura d´imatges, guardades en format jpg, o bé un cercador d´imatges,de l´estil google)
TASCA
|
TEMA I ACTIVITAT INTEL.LECTUAL |
PROCEDIMENT RECOMANAT |
ACTIVITAT CREATIVA |
|
ACT
1
|
Omplir un quadre comparatiu entre MITE , LLEGENDA I RONDALLA |
Mitologia aborígen australiana Lectura de webs, Comparació d´informació i Exemplificació |
Cada alumne s´encarrega d´una de les columnes tant pel que fa a la teoria com als exemples extrets dels textos. Després ho comenten i ho passen a WORD |
|
ACT
2
|
Definició de conceptes genèrics que s´aniran treballant i resum d' un mite de fundació |
Definició de conceptes: lliure primer i documentada després Mitologia grecoromana:un mite de fundació: Roma Resum d´una història |
La consulta a les enciclopèdies es pot fer amb "Retalla i Enganxa". El mite de fundació ha de ser resumit EN CATALÀ (així no poden fer "retalla i enganxa"). Tots els membres del grup han de treballar conjuntament |
El
primer exercici de definició s´ha de fer mitjançant
brainstorming (pluja d´idees)
|
ACT
3
|
Conèixer diversos mites cosmogònics i comparar-los, conèixer la seva cultura i crear una cosmogonia per a Catalunya
|
Cosmogonies de les mitologies maia, egípcia,maorí, nòrdica,xinesa, babilònica, inuit,inca,yoruba. Comparació de mites cosmogònics segons semblances i diferències. Justificació de la relació entre el mite i la cultura que l´ha creat (l´exercici 7 els suggereix també que coneguin les cosmogonies grega , asteca, australiana i dels pobles de Taiga i Tundra) |
El grup tria quin bloc de tres mites prefereix i després cada membre del grup es fa càrrec d´una de les cosmogonies, utilitzant el traductor en línia. Poden fer servir primer la guia d´observació que es proporciona, però després s´ha de reunir el grup i establir les semblances i diferències. Pel que fa a la cultura, el procediment pot ser semblant. Pel que fa a la creació d´un mite s'ha de treballar en grup des del principi (brainstorming) |
Establir algun tipus de relació entre el mite de creació del món i la manera d'ésser d´aquell poble i cultura Crear un mite cosmogònic per a Catalunya, a partir -o no- de la muntanya de Montserrat, el mar (Estartit), l´olivera i el raïm. |
ACT
4
|
Treballar uns quants déus o deesses de les mitologies més importants de cada continent, i les paraules dels mites grecollatins que han arribat fins avui dia, amb significats metafòrics o literals
|
El panteó de les mitologies asteca, hindú, egípcia, grecollatina i nòrdica Elaboració de fitxes-resum descriptives sobre cada déu o deessa Recerca d´informació concreta o bé d´històries completes Recerca del glossari grecollatí que hom empra avui dia. |
Com sempre, caldria que es repartissin la feina, perquè cada déu-deessa de cada tema té tres webs per a poder consultar. Primer han d´establir els components de les seves fitxes-resum , per treballant tots en el mateix. La resposta de les preguntes concretes s´ha de fer en català, i així s´evita el "retalla i enganxa" El glossari de mots grecollatins es pot fer, en canvi, amb el retalla i enganxa, si van curts de temps |
|
ACT
5
|
Fer una crítica sobre com presenten el tema mitològic les webs i crear un grup de 3 déus catalans amb la seva llegenda |
Semi-déus en les mitologies dels indis americans, de les minories ètniques d´arreu del món i en els noms dels astres Activitat valorativa, seguint un qüestionari |
Cada
membre del grup hauria de triar una de les tres webs proposades, fer
el qüestionari i després explicar les respostes als companys
per polir aspectes i establir,entre tots tres, la nota global a les
tres webs.
|
Creació
de tres déus o semidéus catalans, amb una llegenda on
intervinguin tots tres. S´ha de fer en grup, de principi a final.
|
ACT
6
|
Treballar herois i heroïnes diversos( entre ells l´arquetipus de l´astut) i la seva relació amb elements actuals. Treballar la màgia de les històries mítiques
|
Herois i heroïnes de la mitologia grecollatina, celta, nòrdica i japonesa. Establir la versemblança o inversemblança de tres hipòtesis donades: -la relació entre mites celtes i contes de fades -la relació entre mites nòrdics i Tolkien -la relació entre mites grecs i superherois del còmic i el cinema actuals. Recerca d´elements màgics en històries celtes i japoneses. |
El resum de la història de Prometeu i Pandora, es pot fer en grup. Les hipòtesis s´han de comprovar o no amb arguments extrets de les webs proposades. Cada grup en tria una només i pot fer la feina grupalment o individualment i després contrastar els resultats. La llegenda del rei Artús i els herois japonesos s´han de fer en grup, perquè només cal seleccionar-hi els elements màgics. |
Creació
d´un heroi o heroïna, a partir d´un programa gràfic.
Convindria que cada membre del grup fes el seu disseny i el traslladés
al treball ,signat.
|
ACT
7
|
Sopa de lletres amb 28 noms d´éssers mitològics menors
|
Joc
clàssic: trobar 28 noms d´éssers menors,
masculins, femenins i monstres en una sopa de lletres.La majoria són
grecollatins, nòrdics i celtes.
|
Si
no saben trobar-los tots, ni relacionar imatge i nom, poden anar a la
primera adreça web que es presenta (seres mitológicos)
perquè hi són tots.
|
|
ACT
8
|
Els mites del nord d´Espanya, que presenten diverses semblances pel que fa als tipus d´éssers màgics |
Mitologia del nord d´Espanya: gallega, càntabra, basca i catalana Elaboració d´un informe sobre un dels subtemes, fent una selecció de la informació. |
Cada
membre del grup es podria ocupar d´una de les zones geogràfiques,
però la catalana s´hauria de fer entre tots. Pel que fa
al nombre d´éssers treballats, tres com a mínim,
dins de l´aparta. Per exemple, de les dones màgiques: la
fada, la bruixa i la goja.
|
|
ACT
9
|
Els mites escatològics, de mort i ressurrecció i cloenda final
|
Mites escatològics dels japonesos i nòrdics Recerca d´informació en una web de teoria sobre mites i del Ragnarok nòrdic Cloenda final, amb un text V-F, sobre alguns dels conceptes apareguts |
La
part dels mites escatològics s'ha de fer en grup i en català,
per evitar el Retalla i Enganxa. La cloenda també s´ha
de fer en grup
|
|
Pel que fa a la resolució dels exercicis, el SOLUCIONARI està a disposició de tot el professorat
interessat, per a la qual cosa, es pot posar en contacte amb mi a través de l´adreça d´e-mail
que figura a la pàgina d´inici de la webquest. Només cal que s´identifiqui amb el nom i cognom i l´IES
on treballa, a més de la seva adreça electrònica, i el rebrà en format WORD, via e-mail. És un text llarg, perquè
conté totes les solucions en totes les possibilitats que s´oferten en cada activitat, per això arribarà reduït, en un
arxiu ZIP. Convé, doncs, tenir el programa per a descomprimir-lo.
6. ADRECES WEB
És possible que alguna de les adreces web que es proposen en cada activitat pugui no estar activa,
o, fins i tot, haver desaparegut d´Internet, en el moment de fer la feina. És per això que afegeixo
unes quantes adreces més, amb una breu descripció:
http://www.geocities.com/Athens/4081/ Conté textos traduïts al castellà sobre els mites cosmogònics de diversos llocs del món |
|
http://library.thinkquest.org/29064/ Web en anglès, amb mites cosmogònics d´arreu del món |
|
http://www.ikuska.com/Africa/Etnologia/index.htm Mitologia africana de 23 pobles, entre ells, els massais i els yoruba. |
|
http://personal.readysoft.es/jmcasasempere/ Mitologia dels indis nord-americans
|
|
http://www.egiptoaldescubierto.com Pàgina sobre cultura i mitologia egípcia |
|
http://www.webosiris.com/principal/index.htm Pàgina sobre cultura i mitologia egípcia |
|
http://www.egiptologia.com Pàgina sobre cultura i mitologia egípcia |
|
http://www.egiptomania.com/mitologia/ Pàgina sobre cultura i mitologia egípcia |
|
http://www.fyl.uva.es/~wlia/Mitologia/index.html Pàgina sobre mitologia nòrdica,amb un gran diccionari |
|
http://tesalia.metropoliglobal.com Pàgina sobre mitologia grega, però també amb cultura general, foro de debat, etc. |
|
http://www.mitologia.4t.com Pàgina de mitologia grega amb moltes imatges de pintura cèlebre. |
|
http://www.atc.unican.es/~rafa/mitologia.html Mitologia de Cantàbria |
|
http://www.geocities.com/stephencachia/mitosespanol Mitologia gallega |
|
http://www.tierragallega.com/ritosyleyendas/ritos/frame.html Mitologia gallega |
|
http://www.terra.es/personal3/japonologia/ZJ-CUL-mito.htm Mitologia japonesa |
|
http://www.dreamers.com/nihongo/japon/iroiro/articulo06.htm Mitologia japonesa |
|
http://www.asakiyumemishi.com/gunkan/gunkan55/html/gunkan_nihongo/gunkan _nihongo_nihon_004.html Mitologia japonesa |
|
http://arrakis.es/~7soles/elia4/japon.htm Mitologia japonesa |
|
http://www.legends.dm.net Pàgina en anglès sobre els mites anglosaxons, com Robin Hood, les sagues wiquingues, celtes, etc. a través de molts links |
|
http://www.inteliven.com/tips/nueva_era/28.asp Mitologia xinesa |
|
http://club2.telepolis.com/alcides/los_dioses/desde_el_alba_de_los_htm Mitologia xinesa |
|
http://mapahumano.fiestras.com/servlet/contentserver?pagename=R&C=Page&cid = 982158433652&pubid=982158433476 Conté la cultura dels indis americans, els precolombins, elss pobles europeus, els aborígens de Sudamèrica, el Pacífic, Àsia i Àfrica. |
|
http://www.moais3.8k.com/antepasados/antepasados.html Web sobre civilitzacions antigues, amb elements històrics i mitològics dels inques, asteques, grecs i el poble de l´illa de Pasqua. |
|
http://www.temakel.com/mitospres.htm Pàgina plena de coses diverses, entre elles, les llegendes de diversos mites d´arreu del món, textos teòrics, arqueologia mítica, simbolisme d´animals, etc |
|
http:// usuarios.lycos.es/mythos2002/mythos/paginas/china.htm Web amb els déus xinesos, asteques, celtes, grecs, inques, maies i nòrdics |
|
http://www.agora.ya.com/mundomisterio/mitologia.htm Pàgina amb la mitologia egípcia, grega, romana, celta, escadinava i basca. |
|
http://www.iespana.es/bruceland/jur/mitologia/mit/nordica.htm Mitologia nòrdica, molt simple. |
|
http://espanol.geocities.com/bos_nimue/librodelosdioses.html Només conté el panteó egipci i el panteó grec, però amb molts noms |
|
http://www.gilbertwilliams.com/GWMiddleYearsWorks6.htm Pàgina de quadres de tema mitològic, creats per Gilbert Williams. |
|
http://www.dreamers.com/cainitas/mitologia.htm Pàgina sobre mitologia grega, nòrdica i diversos éssers. |
|
http://www.netins.net/showcase/ankl/index.html Pàgina sobre Egipte |
|
http://www.lordoftherings.net Pàgina oficial de la pel.lícula El Senyor dels Anells |
|
http://www.pbs.org/wgbh/nova/lostempires/ Pàgina d´història que permet observar la realització d´un obelisc egipci, una figura de l´illa de Pasqua, un bany romà, un pont xinès i un setge medieval |
|
http://www.nueva-acropolis.es/NuestraCultura/Historia/dioses-ritos.htm Pàgina de mitologia ibèrica, amb barreja d´elements grecs |
|
http://www.fuenterrebollo.com/mitologia.html Pàgina sobre mitologia grecoromana, inca, maia, asteca, guaraní . |
INICI | INTRODUCCIÓ | TASCA | PROCÉS | AVALUACIÓ | CONCLUSIONS | GUIA DIDÀCTICA |