|
Una WebQuest
per a (4t d’ESO) Dissenyada per Àngels Rodríguez Introducció
| Tasca | Procés | Avaluació | Conclusió | Crèdits | Guia didàctica Començarem a
treballar la literatura de la nostra llengua des de l’època medieval.
L’edat mitjana representa
moments d’incertesa política, d’inseguretat, de senyors feudals
que imposaven les seves lleis i dels pobles que comencen a crear-se una
identitat nacional i una llengua. Són les bases de la nostra societat actual. La
literatura és imaginar, i per treballar la literatura imaginareu. Sereu
periodistes interessants en l’edat mitjana i heu decidit crear una
revista (gaseta) literària especialitzada en literatura medieval. Per
difondre la vostra passió per la literatura medieval a tots aquells que no la
coneixen prou, cal que poseu totes les vostres forces. Editareu el
primer número amb uns continguts molt especials. Ànims! Creareu una revista (GASETA) literària
sobre l’edat mitjana literària. La revista ha de contenir: -
Una notícia
sobre la situació política i social de l’edat mitjana als territoris
catalans -
Una
entrevista a un autor important: Ausiàs Marc
(imaginària, evidentment) -
Una sopa de
lletres/ mots encreuats sobre la literatura medieval -
Un editorial
: Ramon LLull -
Guia de
viatges literaris: Grècia, Anglaterra, Sud de França ... -
Consells d’amor:
les novel·les de cavalleries i les novel·les cavalleresques. Curial i Güelfa.
Tirant lo Blanch -
Societat:
Los amors dels trobadors. -
Recordeu que
tota revista a més dels continguts escrits té una portada, un índex,
publicitat i fotos que reforcen la informació. Els recursos que podreu consultar són: -
Les adreces
electròniques especificades més avall -
Tres models
de “butlletins” de Microsoft que us poden servir com a plantilles
per crear el vostre diari. -
Scribus
(programa per a editar la revista) 1.
Fareu grups
de 5 persones.
2.
Cada persona
del grup seguirà un rol que decidireu entre tots. a.
Periodista: s’encarrega d’estructurar els textos per
ser publicats d’acord amb l’estructura dels textos periodístics b.
L’assessor
literari: ha de ser l’expert que assessori
en l’exactitud de la terminologia emprada. Ha de garantir que apareguin
els conceptes literaris d’una manera clara i entenedora. c.
El maquetador/dissenyador: és qui s’encarrega del disseny de la revista, les
fotos i l’ortografia d.
El
documentalista: s’encarrega de buscar les millors
pàgines per cada informació. e.
Els grups de
6 persones: un dels components ha d'ajudar al
periodista i al documentalista en la seva tasca.
3.
Comenceu
responent aquestes preguntes (qüestionari) que us orientaran en el contingut que heu
d’elaborar. Aquest qüestionari ha estat treballat a classe. 4.
Consulteu
les característiques dels gèneres
periodístics que haureu
de tractar. Feu-vos un petit esquema així no se us oblidarà res! 5.
6.
Editorial. Investigueu sobre la vida i obra de Ramon Llull. Escriviu un
editorial sobre la importància d’aquest autor per la llengua
catalana. Primer feu una recollida de les dades més rellevants
de la seva vida i de la seva obra. Citeu fets de la seva vida i sobretot
destaqueu la importància de la seva obra per la creació de la llengua literària.
No oblideu citar obres que va escriure. 200-250 paraules com a mínim 7.
Entrevista. Investigueu sobre la vida i l’obra d’Ausiàs March. Un cop llegida la informació,
imagineu quines preguntes li hauria pogut fer un periodista literari.
Baseu-vos en informació real. Recordeu que
les entrevistes van precedides d’una petita descripció biogràfica de l’autor
i/o situació de l’entrevista. 20 intervencions entre periodista i personatge 8.
Rutes
literàries. Als lectors, els agrada visitar els
llocs on han succeït les accions de les seves novel·les preferides. Investigueu quins països i/o ciutats va visitar en
Tirant lo Blanc en les seves aventures. Citeu-los i indiqueu com a apassionats lectors de la gran obra d'en Joanot Martorell que sou: què podem visitar, què podem comprar, què podem menjar ...Imagineu una
ruta i expliqueu-la tot relacionant-la amb el llibre, és clar.
Per exemple, podeu fer un recorregut
breu pels monuments més importants de Grècia, Anglaterra, Sud de França ... 150 paraules com a mínim 9.
Feu uns mots
encreuats amb obres literàries, autors, conceptes (senhal,
gilós, lauzengier, trobairitz…) o figures relacionades amb
l’edat mitjana catalana (mínim 10). Feu definicions clares per cada
paraula que posareu al joc. 10.
Investigueu
sobre la literatura trobadoresca. L’amor i els trobadors estan íntimament relacionats. Podríem dir
que haurien protagonitzat les pàgines de la premsa rosa (columna de societat). Expliqueu què era l’amor
cortès, a qui escrivien els poemes, si hi havia envejosos d’aquest
amor... Podeu fer una mica de safareig, en to irònic. 100-150 paraules com a mínim 11.
Opinió. El Curial
i Güelfa i el Tirant lo Blanc
Compareu ambdues obres (trama,
personatges, intenció...). Compareu les dues històries amoroses per oferir
consells d’amor. 100-150 paraules paraules Enllaços ü Els
gèneres periodístics (característiques) ü Els gèneres
periodístics (característiques) Recurs en castellà ü Jaume I
ü Els trobadors catalans (pàgina Lletra)
ü
Què passa al Tirant lo Blanc? http://w3.bcn.es/fitxers/educacio/tirant.841.pdf ü Itinerari d’en Tirant lo Blanc ü http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/videoteca/llengua/5m4382.rm (vídeo sobre la vida de Ausiàs March) ü http://www.xtec.net/recursos/catala/croniques/index.htm
Generador de mots encreuats i sopes de lletres HISTÒRIA DE LA LLENGUA ü http://www.cercat.com/lincaweb/htm/historia.html#3 ü http://ca.wikipedia.org/wiki/Hist%C3%B2ria_de_la_llengua_catalana ü http://webs.racocatala.cat/cat1714/cathist.htm ü http://www.menorcaweb.net/calaixera/web_historia_llengua/ POLÍTICA ü http://www.xtec.es/~aguiu1/socials/cat3.htm ü http://www.mhcat.net/exposicions/exposicio_permanent/el_naixement_d_una_nacio
CLIQUEU PER TREBALLAR SOBRE ELS MODELS Scribus
Manual: http://www.jesusda.com/docs/ebooks/ebook_manual-de-scribus-1.3.3.pdf http://tecnoclara.wikispaces.com/file/view/Scribus+apuntes+para+una+Revista+ver+1.pdf
Models en PDF Avaluació A més del treball diari a classe,
es valoraran els següents conceptes: Quan acabeu aquesta webquest
haureu interpretat dades de la història i de la literatura i les haureu
convertit en escrits propis i genuïns. Haureu transformat la informació i
l’haureu convertit en nova. 1.
Creieu que
els autors catalans de l’edat mitjana van contribuir a la consolidació
de la llengua catalana? Argumenteu la vostra resposta http://www.escriptors.com/autors/metgeb/pagina.php?id_sec=2801 http://www.lluisvives.com/bib_autor/ramonllull/literatura.jsp http://www.aldeaglobal.net/xeretec/cisterna/classics.htm 2.
Ara que en
sabeu una mica més sobre els llibres de cavalleries i l’amor cortès.
Per què creieu que els amics de Don Quixot quan
decideixen cremar-li la biblioteca, salven el Tirant lo Blanc ? http://www.upv.es/tirant/novela/intro.html ü Plantilles de Microsoft ü Vídeos de EDU3.cat
|
|||||||||||||||||||||||
|
|